”Räcker det med konditionsträning för att få en tonad kropp?”

Gillar du precis som vi att springa på löpbandet men tvekar på att sätta dig i någon av maskinerna? Räcker konditionsträning om man vill få en tonad och välformad kropp? Vår PT Ida Mikaelsson svarar.

FRÅGA: ”Jag började träna på gym för något år sedan – superkul! Men på gymmet kör jag endast crosstrainer och löpband (backintervaller och sånt) och ibland någon maskin. Jag tycker att jag fått grymma resultat. Mina ben ser helt annorlunda ut – de är tonade och även överkroppen är ”bättre formad”. Men överallt läser jag att konditionsträning inte hjälper. Hur är det egentligen? måste man styrketräna?”
Cardio-tjejen

Baaams PT Ida Mikaelsson

Baaams PT Ida Mikaelsson

PT:n Ida Mikaelsson svarar: 

Vad kul att du hittat till gymmet och tycker att det är superkul. Kan bara hålla med dig. Härligt med så bra resultat. Konditionsträning är toppen. Hjärtat som är vår viktigaste muskel får jobba och det hjälper hela kroppen på ett bra sätt. Styrketräning som komplement är jättebra men det ena behöver inte utesluta det andra. Du skriver att du kör lite maskiner. Då styrketränar du ju redan om du menar maskiner på gymmet.

Beroende på vad din målsättning är så kan du utforma ditt träningsupplägg. Antingen kör du rena konditions- eller styrkepass. Du kan även blanda styrka och kondition i samma pass. Börja då passet med det som är viktigast för dig, där du vill ha mest resultat.

Kombinera gärna konditionsträningen med styrketräning

Kombinera gärna konditionsträningen med styrketräning

Kroppen behöver styrketräna för att musklerna ska orka med vardagen, oavsett vad vi jobbar med eller gör om dagarna. En stark kropp är en glad kropp som hjälper till att minska skador och smärta.

Fortsätt på den vägen du är inne på med din konditionsträning och komplettera med lite styrka som du redan gör.

Foto: All Over Press

Läs även
Styrketräning eller kondition: vad ska jag träna först? 
Därför är det bra att springa när det är kallt
Så gör du din träning upp till 500 procent mer effektiv
Personliga tränaren: ”Tjejer, våga lyfta tunga vikter!”