Reklamfilm för nyblivna mammor stoppades – från Oscarsgalan

En nyförlöst kvinna i en närgången reklamfilm blev för mycket för amerikansk tv – och stoppades från att sändas under Oscarsgalan.

En reklamfilm om produkter för nyförlösta kvinnor har skapat debatt runt om i världen – men det är inte själva filmen som lett till reaktioner, utan en helt annan sak. Filmen, som egentligen skulle sändas under Oscarsgalan stoppades nämligen. Anledningen var att innehållet var för ”målande”, och att viss nakenhet förekom.


Nyförlöst kvinna i reklamfilm

I filmen får vi följa en nybliven mamma från sängen till ett toalettbesök, samtidigt som den skrikande bebisen hörs. Det är en märkbart trött mamma, som till sin hjälp har produkterna som filmen egentligen handlar om. Men fokuset blev alltså något helt annat.

– Vi skapade den här kampanjen för att vi ville visa en ärlig bild av vad en kvinna kan behöva gå igenom efter en förlossning, säger Chelsea Hirschhorn, vd på företaget Frida som ligger bakom reklamfilmen.

– Vi blev verkligen förvånade över att kvinnlig hygien placerades i samma fack som vapen, sexuell nakenhet, politik och religion, fortsätter hon.

På företagets Instagram kommenterar de saken ytterligare:

”Det är bara en mamma, hemma med sin bebis, med sin nya kropp. Och ja, filmen nekades. Och så undrar vi varför nyblivna mammor känner sig oförberedda”.


Filmen som stoppades

Här är reklamfilmen som alltså stoppades från att sändas under Oscarsgalan.