Covid-19-pandemin har haft vissa positiva effekter.

TT

Så har pandemin påverkat kvinnor positivt

Mycket har varit uselt under coronapandemin, det kan nog de flesta skriva under på.
Men nu visar en ny undersökning att den också haft positiva effekter för unga kvinnor.
0:58

Efter reklamen: Så har Covid-19 påverkat kvinnor positivt

(0:58)

Enligt en ny undersökning som är gjord av Alligator, på uppdrag av Klarna och NA-KD, har många kvinnor i Sverige påverkats positivt av den rådande pandemin. Åtminstone har vissa delar av livet förbättrats.

Rapporten visar bland annat att 40 procent av kvinnor i åldrarna 16-30 år känner ett högre förtroende för sig själva och sin motståndskraft nu jämför med innan pandemin. Det är ett resultat av att många unga kvinnor gjort attityds- och livsstilsförändringar, enligt ett pressmeddelande.

Så påverkas relationerna av coronapandemin

Många unga svenska kvinnor, 68 procent av de som svara, har också tillbringat pandemin med att göra saker som är bra för hälsan, som träning. Och närmare varannan ung kvinna har hittat nya kreativa intressen och hobbys. Dessutom har 17 procent av de som svarat startat eget eller bestämt sig för att starta eget.

Det verkar också som att många kvinnor tagit sig tid att reflektera. Och de flesta som varit med i undersökningen berättar att de uppskattar sina relationer med. Det har i alla fall 60 procent svarat att de gör. Och 69 procent uppger att de kommer närmare sin familj, partner och vänner.

Alligators undersökning visar också att unga kvinnor har börjat ta tag i sin privatekonomi under pandemin. 42 procent säger att de sparat mer pengar nu jämfört med innan covid-19 satte klorna i världen. Närmare hälften av de som svarat säger att de börjat budgetera och mer än hälften har börjat fundera på de ska planera för sin ekonomi.

Det är inspirerande att se hur unga kvinnor utvecklat ett än mer hållbart förhållningssätt till sin ekonomi under det gångna året. Årets händelser har uppmuntrat många att titta närmare på hur de hanterar sina pengar och hur de ska planera inför framtiden, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande och tillägger:.

– Det är sannolikt att dessa beteendeförändringar kommer att överleva bortom pandemin, vilket visar på att utmaningar också kan leda till positiva, långsiktiga effekter.

Oron har vuxit under pandemin

Det går också att koppla till medvetenhet och engagemang i olika frågor. 80 procent av de som svarat uppger nämligen att de oroar sig mer i dag för en eller flera sociala och miljömässiga frågor.

Om oron är positiv eller inte går så klart att diskutera, men ungefär var tionde person berättar att de utbildat sig i politiska och sociala frågor och lika många uppger att de blivit aktiva politiskt.

Undersökningen gjordes online av Alligator på uppdrag av Klarna och NA-KD och genomfördes mellan 9 april och 12 april 2021. I undersökningen deltog ett representativt urval av unga kvinnor mellan 16 och 30 år. Totalt var 8000 personer med. 1000 svarande per marknad från USA, Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien, samt 500 respondenter per marknad från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Belgien och Nederländerna.

Foto: TT

Relaterade artiklar

Här är det perfekta antalet dagar att jobba hemifrån

Så vill svenska singlar dejta efter pandemin

Kollar du på Tiktok och Instagram innan du ska sova? Så påverkar det dina drömmar