6 enkla sätt att bli mer hälsosam på kontoret

Du tillbringar trots allt dryga åtta timmar om dagen på kontoret, så varför inte göra det bästa av situationen? Baaam tipsar om enkla sätt du kan bli mer hälsosam, och inspirerad, vid skrivbordet.

Läs mer: 8 enkla yogaövningar du kan göra vid skrivbordet

Ta små, korta pauser

När du sitter vid datorn under en lång, oavbruten tid kan det kännas som att din hjärna bara är mosig. Ta korta pauser för att kickstarta systemet. Författaren Katy Bowman rekommenderar att du ska ta promenera i tre minuter varje halvtimme under din arbetsdag. Det leder till 48 minuter motion varje dag.

Byt plats

Om du inte är bunden vid ditt skrivbord med en stationär dator – byt plats! Ta med dig din laptop och sätt dig på golvet, i ett stort fönster eller till köket. Det här ska först och främst vara positivt eftersom du får röra på dig men du får även jobba lite med hjärnan för att komma på nya bra platser!


Tänk på hållningen

Det finns så många fördelar med att ha en bra hållning. För riktigt bra motivation, läs här.

Planera dina måltider – även de små

Det är inte så konstigt att du blir trött när du stirrar in i en skärm hela dagarna, därför behöver du bra energi. Dock kan det lätt bli så att du bara vill ha något som ger snabb energi (gärna något med socker) men försök låta bli. Tänk istället på att hålla blodsockret på en jämn nivå. Planera dina mellanmål redan dagen innan. Packa ner lite nötter, keso eller din favoritsmoothie.

Läs mer: 12 säkra tecken på att du lider av vätskebrist


Håll omgivningen inspirerande

Att sitta i ett kontorslandskap kanske inte är jättemotiverande, därför får du ta saken i egna händer! Ha en växt på skrivbordet, ta med en fin mugg du kan dricka te eller kaffe ur eller något annat som gör dig glad. Det kommer att inspirera dig och ge dig bra energi under dagen – även när den känns lite lång.

Kom ihåg vatten

För vissa är det inga problem att komma ihåg att ha en flaska eller ett glas med vatten på skrivbordet som du fyller på när det är tomt. Men andra kommer inte ihåg det – då är det inte så konstigt att du känner dig trött. Drick vatten, du kommer med största sannolikhet må bättre.

Foto: IBL