Sju misstag som förstör din träning

Sju misstag som förstör din träning

Oavsett varför du tränar kan det vara skönt att ha något att sträva efter, ett eller flera mål att jobba för. Vanliga misstag som man gör när man ska komma igång med träningen innefattar just mål, för målen måste vara något som också fungerar som en morot. Vi listar sju misstag som förstör din träning.

1. Sätt inte omätbara mål

Ett av de vanligaste misstagen är att sätta mål som inte går att mäta. Säg att målet är att gå ner i vikt, då bör målet sättas i relation till någonting. Till exempel: Mitt mål är att gå ner ett kilo på tre veckor, istället för att bara säga att du ska gå ner i vikt.

Läs mer: 9 saker du inte visste om träningsvärk

2. Sätt inte orealistiska mål

Att klara av milen på 45 minuter inom en månad är inte rimligt. Genom att sätta upp orimliga mål från början är det lätt att tappa motivationen när målen inte nås. Sätt istället upp delmål för att ständigt ha något att arbeta för.

3. Brist på planering

Bryt inte dina mönster och låt inte ett träningspass slinka undan för något annat. Planera in träningspass som du vet att du kommer att genomföra. Så fort du släpper på rutin och planering så slutar det ofta med att motivationen sjunker. Är du till exempel en morgonmänniska kanske det är bäst att planera in ett träningspass en morgon snarare än en kväll.

4. Att inte äta tillräckligt

Att äta sunt är en viktig och naturlig del av träningen. Äter du för lite, under ditt dagliga basala behov, saktar istället kroppens metabolism ner. Försök hitta en balans i din kost och se till att äta dig mätt.

5. Glöm inte balansen

För att nå dina träningsmål är det viktigt att ha balans i övriga livet. Se till att försöka få tillräckligt med sömn, äta en balanserad kost och försök finna tid för lugn och ro.

6. Strunta inte i styrketräningen

Det är inte något fel i att enbart träna uthållighet, men du har mycket att vinna på att träna styrka med. Ju större muskelmassa du har, desto mer energi förbränner din kropp i vila. Så glöm inte att planera in styrkepass också!

Läs mer:
Morgonrutinerna som boostar din förbränning
Träningsbloggarnas bästa motivationsknep
11 nybörjarmisstag som du skäms över att du gjort på gymmet

Foto: All Over Press