Att förändra modebranschens osunda ideal är målsättningen för initiativet The Swedish Model. Sportklädesmärket Kari Traa står bakom initiativet som vill förändra vilka modellkroppar som syns i offentligenheten och skapa en ny bild för ”den svenska modellen”.
Läs mer: Modebilderna som hyllar olika kroppsformer
En undersökning som märket genomförde bland tjejer i åldern 15-25 år visade att 84% av de tillfrågade jämför sin kropp med modellers kroppar, samtidigt som de anser att modebranschen har osunda ideal.
Som en del i initiativet startar även en webbserie i åtta delar där tittarna får följa tre modellers resa för att bli sundare, gladare och starkare. I varje avsnitt diskuteras ett ämne som unga tjejer kan känna igen sig i, och modellerna gästas av olika välkända profiler. Modellerna Emma, Ellinor and Jennifer har alla jobbat inom modeindustrin och känt pressen att passa in i de smala idealen.
Tjejerna pratar om sin relation till mat och de osunda metoder de har använt för att gå ner i vikt inför modelljobb. Serien vill inspirera unga tjejer att bli gladare, starkare och mer hälsosamma, och vill att mode- och sportindustrin bidrar till en sådan förändring. Genom att använda hashtaggen #iamtheswedishmodel i sociala medier kan tittarna själva engagera sig i frågan och kräva en förändring i modebranschen.
Kolla in det första avsnittet nedanför!
Läs även:
Modellen fick nog av kroppshetsen – tog egna modebilder
Ny inspirerande reklamfilm mot kroppshets – se filmen här!
Hur påverkas du av #fitspo?
Bildkälla: Kari Traa