Träningsprofilernas bästa motivationstips

Träningsprofilernas bästa motivationstips

Behöver du hjälp på traven att komma igång med träningen? Här är värdefulla tips från några av Sveriges största träningsprofiler!

Baaam har frågat svenska träningsbloggare om deras bästa motivationstips. Inspireras och kicka igång träningen!

Sofia Sjöström, Ptfia.metromode.se

– Strunta i allt det där om att man ska ta sig i kragen och bara göra. Sätt dig istället ner och gör en analys där du går igenom din träning. Formulera vad du tränar, varför du gör det, vad du får ut av det, vilka känslor du förknippar det med osv. Det kommer ge dig insikt som du kan behöva för att skapa motivation. Kanske inser du att din träning går på rutin och att du är uttråkad, eller så känner du bara press och känner dig stressad av att du ”borde” göra mer (istället för att glädjas åt det du faktiskt gör). Unna dig att regelbundet reflektera och fundera över varför du gör som du gör och om det är något som behöver justeras eller förbättras.

Läs även 15 snygga träningsplagg för sommarens pass

Amelie HåkanssonAmelie.baaam.se

– Om inte skäl som att må bra, känna sig stark, självsäker och fylld av endorfiner är motivation nog – så tävla mot dig själv! Det är klassiskt, men fungerar så bra. Exempelvis kan du bestämma dig för en övning, och för varje gång du gör den försöka göra samma antal reps på kortare tid. Om du har möjlighet, ta hjälp av en PT eller coach! Det behövs bara några gånger innan din träningspepp skjutit ordentligt i höjden. Annars, gå på pass!

Missa inte: Enkla knepet som garanterat kommer få dig att springa snabbare

Li Åwall, Tidningenshapeup.se/liawall

– Om du vill få bättre kondition eller bli snabbare i spåret kan du sätta upp delmål och klocka dig själv. Att mäta dina framsteg genom tidtagning, eller att känna att du blir mer uthållig och inte behöver stanna lika ofta ger motivation att fortsätta. Till slut orkar du springa hela rundan utan att stanna och vips så springer du dessutom på en bra tid! Att jämföra sig med andra kan gå till överdrift, då du aldrig kan se ut som någon annan eller prestera exakt som någon annan, det du däremot kan göra är bli ditt bästa jag. Mitt sista tips är att våga. Alla har någon gång varit nybörjare!

Läs även 5 tips från supermodellernas hälsoexpert

Ida Warg, Idawarg.se

– Mina bästa tips är att träna något som man tycker är roligt. Lyssna inte på vad andra säger är mest effektivt utan kör det som du gillar. Det kommer att bli mer hållbart. Skaffa gärna en träningskompis. Det är svårare att boka av träningspassen när man kan peppa varandra. Boka in dina pass precis som vilket möte som helst. När man väl kommit in i det så kommer det gå mycket lättare och motivationen kommer förhoppningsvis. Ett sista tips är också att inte köra igång för hårt. Det kan göra att man förknippar träning med något negativt. Börja lagom och trappa upp!

Läs även Därför ska du alltid äta innan morgonträning

Elin Kjos, Healthyliving.se/elinkjos

– Variera träningen! Det är lätt att tappa gnistan om du hela tiden kör samma sak. Träning ska aldrig kännas som något tvång, utan det ska vara kul, få dig att må bra och ge dig ny energi. Så testa dig fram och hitta något som du gillar. Ett bra sätt att komma igång är att gå med i till exempel en löpgrupp eller liknande. Det är ett utmärkt tillfälle att träffa nya träningskompisar också. Att träna med andra är grymt för motivationen och det ger en bra gemenskap. Att anlita en PT är också ett bra knep. Ofta hänger okunskap och brist på motivation ihop. Så att få nya tips och ny kunskap kommer definitivt vara en hjälp på vägen!

Läs mer:
Sockerfri strawberry margarita – sommarens godaste drink!
Så undviker du träningsskador – naprapatens bästa tips
Vill du ha lena ben? Här är misstagen att undvika när du rakar dig