Annons
 

Här är maten som stoppar sötsuget

Blir du ofta sötsugen på kvällen? Eller är det kanske fet och salt mat som lockar mest? Här är dietistens bästa tips för att stoppa suget.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Brukar du känna hur suget efter choklad kommer smygande framåt kvällen? Eller är det kanske chips och dipp som är din favorit? Det finns faktiskt saker du kan göra om du skulle vilja stoppa söt- och saltsug. I alla fall om vi ska tro Hollywoodstjärnornas dietist Kimberly Snyder.

Annons

Kimberly hjälper kändisar som Drew Barrymore, Reese Witherspoon och Malin Åkerman att hålla en hälsosam kost. I boken The Beauty Detox Power berättar hon vad du kan göra om du vill bli av med oönskat sötsug. Enligt dietisten är planering och kreativitet nyckeln till hälsosamma matvanor. Genom att lära känna vad ditt sug kommer från kan du också göra något åt det. Dessutom menar hon att du kan stoppa olika typer av sug med hjälp av annan mat!

Läs mer Nyttiga brownies med hasselnötter och flingsalt


Sötsug

När du äter socker frigörs hormonet dopamin i kroppen, vilket gör att vi får snabb energi och känner oss lyckliga. Ett sätt att förebygga sötsuget, menar Kimberly, är att byta ut smaker mot dofter. Lavendel har en lugnande effekt och får oss att må bra, precis på samma sätt som socker. Ät också gärna mogen frukt som är naturligt söt, eller baka en god sockerfri dessert.

Sug efter fet mat eller glass

Blir du också sugen på pizza och glass på kvällen? Fet mat och glass innehåller ämnen som triggar hormonet serotonin i kroppen, vilket har en lugnande effekt och får oss att må bra. Testa att äta en banan eller mogen avokado istället, som har en mjuk och krämig konsistens och innehåller ämnen som gör dig gladare. Banan och avokado passar jättebra som grund i en nyttigare glass. Testa till exempel den här sockerfria chokladglassen.

Sugen på salt

Visste du att vi blir sugna på salt och krispig mat när vi är stressade, eftersom tuggandet har en lugnande effekt? Så ett första steg om du ofta känner dig sugen på chips eller salta pinnar är att fundera på vad det är som gör dig stressad. Eftersom träning är bra mot stress kan du även minska suget långsiktigt genom att regelbundet röra på dig. När suget kommer, satsa på knapriga grönsaker som morötter och selleri, eller gör egen guacamole till chipsen så blir det lite nyttigare. Eller varför inte testa de här ljuvliga bananchipsen?

Foto: IBL/Shutterstock