H&M lanserar nytt lyxmärke och rekryterar svenska designer

Nicole Wilson och Behnaz Aram rykats jobba med H&M:s nya lyxmärke.
Nicole Wilson och Behnaz Aram rykats jobba med H&M:s nya lyxmärke.

Efter flera framgångsrika designsamarbeten planerar H&M nu att lansera ett eget lyxmärke. Den nya butikskedjan, vars namn fortfarande är hemligt, planeras öppna under 2013. H&M själva är fortfarande väldigt förtegna, men företagets VD Karl-Johan Persson sa i går på en pressträff:

– Vi har bestämt ett namn och vi har ett team på plats som jobbar med det. Det känns otroligt spännande med de produkter som börjar komma fram.

Enligt rykten kommer Behnaz Aram, som tidigare arbetat som designer på Whyred, att bli kreativ chef för det nya märket. Dessutom har H&M nyligen rekryterat Nicole Wilson, tidigare sko- och väskdesigner på Acne.

I H&M-koncernen finns sedan tidigare varumärkena H&M, COS, Monki, Cheap Monday och Weekday.

Uppdaterat:

Efter att nyheten blivit känd säger Camilla Emilsson Falk, presschef på H&M, nu till Dagens Nyheter:

– Vi ser den nya kedjan som ett komplement till H&M. Den kommer att ligga i ett något högre prissegment och med lite bättre kvalitet, men fortfarande hålla sig inom ramen för vår affärsidé – mode och kvalitet till bästa pris.

Varumärket, som enligt uppgifter ska heta & Other Stories, kan förutom kläder även ha sportartiklar, hårvårdsprodukter och dukar.

Nicole Wilson med maken Andreas Wilson.
Nicole Wilson med maken Andreas Wilson.
Behnaz Aram på julgransvernissage på Hotel Birger Jarl.
Behnaz Aram på julgransvernissage på Hotel Birger Jarl.

Av: Rose-Marie Söderlund Foto: All Over Press