I dag börjar modejättarna ta betalt för plastpåsar – ska öka miljömedvetenheten

Svenskarna ska använda mindre plast och bli mer miljömedvetna. Det är förhoppningen med ett nytt EU-direktiv som gör att flera svenska klädkedjor i dag börjar ta betalt för sina plastpåsar.

Läs mer: Skippa bikinin – 18 baddräkter vi suktar efter just nu

Ett nytt EU-direktiv gör att flera klädkedjor från och med i dag, den 1:a juni, börjar ta betalt för sina plastpåsar. De svenska butikskedjorna H&M, Kappahl och Lindex går samtidigt ihop i ett gemensamt initiativ kallat ”One Bag Habit”. Överskottet från försäljningen går till ändamål som driver hållbar utveckling inom sociala eller miljörelaterade projekt. Modekedjorna ska även erbjuda återvinningsbara påsar gjorda av mer hållbara material.


– Vår ambition med ”One Bag Habit” är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet”, säger de tre modekedjorna i ett gemensamt uttalande.

Bakgrunden till klädkedjornas förändring är en ny EU-lag som gör butiker skyldiga att dokumentera hur många plastpåsar som kunderna köper och informera om påsarnas miljöpåverkan, skriver SVT Nyheter. Med lagen hoppas man att svenskarna till år 2025 ska ha vant sig vid att inte använda fler än 40 plastpåsar om året. Det tar 400 år för naturen att bryta ner en plastpåse, och under tiden blir påsen en skadlig ingrediens i näringskedjan för både djur och människor.


Butikskedjor som går med i ”One Bag Habit” förbinder sig att ta betalt för samtliga påsar, kommunicera kring påsars negativa miljöpåverkan och hur påsar kan användas på ett mer hållbart sätt. Till att börja med gäller One Bag Habit i Sverige men modekedjornas gemensamma ambition är att expandera initiativet vidare till övriga marknader, och fler företag i detaljhandeln förväntas gå med inom kort.

Allra bäst för dig som vill värna om miljön medan du handlar är att ta med en påse hemifrån istället för att köpa en ny – det gör din shoppingrutin både mer hållbar och ekonomisk.

Foto: IBL