Annons
 

Ida Warg hjälper dig att komma i form till beach 2013!

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 
Kom i form med hjälp av Baaams personliga tränare Ida Warg!

Kom i form med hjälp av Baaams personliga tränare Ida Warg!

Ni har väl inte missat att ni har en personlig tränare här på baaam.se, helt gratis dessutom! I Ida Wargs träningsblogg hittar du dagligen tips, recept, motivation och inspiration för ett hälsosammare liv. Varje vecka har hon dessutom en ny utmaning som man kan delta i.

Annons

Vad är dina bästa tips för att komma igång med träningen, förutom att följa din blogg och delta i veckans utmaning?
– För att träningen verkligen ska bli av är mitt bästa tips att planera in din träning och skriva in den i kalendern precis som vilket annat viktigt möte/aktivitet som helst och håll fast vi den tiden. Boka gärna ett träningspass med en vän är det större chans att träningen blir av plus att det oftast är mycket roligare att träna ihop med någon man känner.

Hur lång tid tar det att komma i form om man är helt otränad? Hinner man till sommaren?
– Ingenting är omöjligt! Det beror på vad man anser är en god form och i vilket skick man är. Man kan absolut se stora resultat innan sommaren om man kör igång nu och är disciplinerad med både kost och träning.

Men om man inte gillar att träna, är det helt kört då?
– Nej, absolut inte! Kosten är A-O om man vill hålla en slank figur. Vill man där emot bygga muskler och forma kroppen så krävs det några pass styrketräning i veckan. Sedan så tror jag att det finns någon träningsform för alla. Tycker man inte träning är roligt har man helt enkelt inte hittat rätt än.

Du brukar ofta säga ”strong is the new skinny”, hur viktigt är det att äta ordentligt?
– Vilket mål du än har med din träning så kommer kosten vara en stor del av det hela. Det vanligaste felet är oftast att man äter för lite (även när man ska gå ner i vikt). Jag tycker det är alldeles för mycket fokus på hur många kalorier maten innehåller, istället borde man kolla vad maten har för kvalitet och näringsinnehåll. När jag lägger upp kostschema till de som ska ner i vikt blir de nästan alltid lika chockade över hur mycket mat de ska äta. De flesta tror att man måste svälta sig själv, men så är det inte!

Fuskar du själv någonsin med kosten eller träningen?
– Ha ha. fuskar och fuskar? Jag har inga krav på min träning utan tränar när jag känner för det och tar vilodagar när jag känner att min kropp behöver det. Ibland blir det träning alla dagar i veckan och ibland bara 2-3 gånger i veckan. Följer heller inga dieter utan äter det jag vet att min kropp mår bra av. Allt handlar om en livsstil och lära känna sin kropp då vi alla är olika. Ibland sätter jag upp mål som till exempel att fixa magrutor till sommaren och då vet jag att det krävs en extra ansträngning och då är det bara att köra.

Några sista ord på vägen till våra läsare?
– Det finns inga genvägar! Skippa alla snabba dieter och ”få platt mage på en vecka-tips”. Det handlar om livsstil och små förändringar kan göra stor skillnad!

Till Ida Wargs träningsblogg >>

Kom i form med hjälp av Baaams personliga tränare Ida Warg!

Kom i form med hjälp av Baaams personliga tränare Ida Warg!

Av: Rose-Marie Söderlund