Annons
 

Jean Paul Gaultier om höstens modemåsten och stylingtips

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 
Ränder och tatueringar är två av höstens modemåsten enligt Jean Paul Gaultier.

Ränder och tatueringar är två av höstens modemåsten enligt Jean Paul Gaultier.

Lindex fyller 60 år i år och firar det med ett exklusivt designsamarbete med Jean Paul Gaultier. Kollektionen lanseras i utvalda butiker och online 8 oktober 2014 och kommer bestå av dam-, barn- och underkläder samt accessoarer. 10% av försäljningspriset går till Rosa Bandet och deras kamp mot bröstcancer.

Annons

Här berättar Gaultier mer om kollektionen och höstens modemåsten.

Hur skulle du beskriva kollektionen du har designat för Lindex?
– Med den här kollektionen har jag skapat en liten Gaultier-garderob som bär mina typiska signum, men tolkade på ett nytt sätt. De klassiska ränderna finns med men också en mer grafisk variant, i vissa plagg kombinerade med ett tattoo-mönster som är en av mina favoriter, säger Jean Paul Gaultier.

Vilka färger ska vi bära i höst?
– Ränder och och tatueringar, så klart.

Hur skulle du definiera skönhet? Vad betyder det för dig?
– Jag har i hela mitt liv velat visa att det inte bara finns en sorts skönhet utan många olika sorter och att vi kan hitta skönhet när vi minst anar det. En helt vanlig soptunna kan bli till ett smycke eller förpackning till min parfym.

Vad är ditt favoritplagg från kollektionen?
– Jag älskar hela kollektionen, men om jag måste välja något väljer jag de stickade plaggen eftersom jag är väldigt imponerad av deras kvalitet.

Hur har det varit att samarbeta med Lindex?
– Det har varit en utmaning att skapa den här kollektionen, men en väldigt positiv sådan. Det har fått mig att träffa människor jag i vanliga fall inte arbetar med och tillåtit mig att göra mina kläder tillgängliga för alla.

Kan du ge oss tre stylingtips? Vad tycker du är de viktigaste plaggen i varje kvinnas garderob.
– Jag tycker att det är enkelt att se i den här kollektionen. För den nordiska vintern behöver du en fantastisk kappa, tjocka stickade tröjor som du kan styla med kjolar, byxor eller leggings och självklart en sexig korsett för att hotta upp det lite.

Ullappa från Gaultier för Lindex, 1 499 kr. Stickad tröja, 599 kr.

Ullappa från Gaultier för Lindex, 1 499 kr. Stickad tröja, 599 kr.

Den berömda Madonna-korsetten, hur kom den till?
– Jag har varit ett fan av Madonna sedan jag såg henne sjunga ”Holliday” på Top of the Pops. Jag trodde att hon var från England eftersom hon hade en sån fantastisk stil. Efter det såg jag henne sjunga ”Like a Virgin” på MTV Music Awards i New York på ett väldigt sexigt sätt. Jag lade märke till att det redan fanns tjejer i publiken som var klädd som henne, så hon började redan då bli en stilikon. Hon bar mina kläder, till exempel en korsettklänning på premiären av ”Desperately Seeking Susan”, och jag tyckte att hennes stil överensstämde väldigt väl med min. Så när hon ringde och frågade om jag ville göra hennes scenkläder till henne Blonde Ambition-turné tvekade jag inte en sekund. Det var verkligen ett samarbete, hon visste precis vad hon ville ha och vad jag kunde leverera, men hon gav mig samtidigt kreativ frihet.

Se fler bilder från Jean Paul Gaultier för Lindex här >>

Madonna i Gaultiers originalkorsett till vänster. Korsetten för Lindex till höger.

Madonna i Gaultiers originalkorsett till vänster. Korsetten för Lindex till höger.

Jean Paul Gaultier och Karen Elson som är ansiktet utåt för Lindex-kollektionen.

Jean Paul Gaultier och Karen Elson som är ansiktet utåt för Lindex-kollektionen.

Av: Rose-Marie Söderlund