Kakan Hermansson kritiserar Monkis hyllade underklädeskampanj

Monki släppte en bad- och underklädeskampanj inför sommaren 2017 förra veckan. Kampanjen hyllas av många – men inte av Kakan Hermansson.

Det var förra veckan som svenska klädkedjan Monki lanserade sin kampanj med bad- och underkläder inför vår och sommar 2017. Kampanjen är helt oretuscherad och går under namnet #nofilter. Företaget själva menar att syftet är att få tjejer att tycka om sig själva genom ett avslappnat och naturligt koncept, men Kakan Hermansson håller inte med.

Kakan Hermansson ifrågasätter Monkis initiativ.
Kakan Hermansson ifrågasätter Monkis initiativ.

I sin blogg skriver hon att det är under all kritik att kläderna i kollektionen bara går upp till storlek large och hon ifrågasätter kampanjen. ”Monki gör en ny fantastisk kampanj för alla… utom för tjocka”, lyder rubriken på inlägget.

”Hur svårt är det att göra badkläder i storlek xl och större?”

”Vi ska välkomnas in i en kampanj som ska inkludera, krossa normer och känslan vi ska gungas in i är att vi alla har en kropp som kan vara normen. Men bara dom med storlekar upp till Large. Det är inte speciellt inkluderande. Jag har inte haft på mig bad eller underkläder i storlek Large sen I don’t know, 7an typ. Det här är inte en inkluderande kampanj. HUR SVÅRT ÄR DET ATT GÖRA BAD OCH UNDERKLÄDER I STORLEK XL OCH STÖRRE?”, skriver Kakan.

Hon fortsätter inlägget med att påpeka att hon tycker att det är pinsamt av Monki att utge sig för att vilja utmana rådande ideal, men samtidigt vara normativa.

”Synd på så fantastiska bilder och koola personer”, avslutar Kakan.

Monki ger svar på kritiken i ett mejl till Baaam.

”Vi är glada för den överväldigande respons vi har fått på vår bad- och underklädskampanj. Det är härligt att så många uppskattar vår ambition att lyfta naturliga och oretuscherade kroppar. Att inte retuschera modellerna i vårens bad- och underklädskampanj är ett nytt steg i ett pågående arbete för att stärka tjejer, vilket har varit en del av Monki sedan starten för 10 år sedan. Att ligga i framkant inom dessa områden kräver ständig självrannsakan och vi arbetar hela tiden för att utvecklas och bli bättre. Frågan om size range är en av sakerna som vi vill förbättra. Idag har vi en size range som spänner upp till L”, skriver de och fortsätter:

”Vi har en siluett och en passform som passar många, men vi är också lyhörda för det faktum att våra kunder har framfört önskemål om utökade storlekar. I samband med vårt 10-årsjubileum i höstas tog vi beslutet att utöka med XL på större delen av sortimentet. Det kommer börja säljas med start hösten 2017.”

Se alla bilder från kampanjen i bildspelet här nedanför!

Foto: Monki, IBL