Därför är det alltid de bästa som säger upp sig från jobbet

Chefer som begår dessa nio misstag mot sina anställda riskerar att många av dem säger upp sig.

”Människor jobbar för människor – inte för företag.”

Ett citat från den välkända management-konsulten, Donn Carr, som hjälper företag att förbättra kommunikationen och ledarskapet. Han menar att citatet fångar precis hur människor känner och beter sig, ändå tar inte chefer till sig budskapet.

”Sedan frågar de sig varför de har så hög personalomsättning,” säger han.

”Problemet ligger vid ledningen – och sällan den anställda eller deras kvalitet. Det har bevisats och dokumenterats i otaliga studier.”

Här är nio anledningar som ökar risken att du väljer att lämna ditt jobb, menar Carr.

Ditt arbete uppmärksammas eller belönas inte

Underskatta aldrig styrkan i att få en klapp på ryggen, att höra tack eller ”bra jobbat!”. Detta är speciellt viktigt för självgående och högpresterande anställda. ”Det är lätt hänt att ta deras driv för givet”, menar Carr.

Fel personer får anställning eller befordran

Personer som jobbar hårt och anstränger sig vill ha likasinnade kollegor på alla nivåer. Att befordra eller anställa fel personer är ett av de värsta misstagen en chef kan göra – det är en enorm förolämpning mot de hårt arbetande kollegorna.

Du har för mycket på ditt bord

Drivna medarbetare är ofta villiga att jobba hårt, producera mer och överträffa alla förväntningar, men om de ska stanna kvar på företaget måste arbetet också uppmärksammas av chefen med en statushöjning eller uppmuntras på annat sätt.

Arbetsgivaren bryr sig för lite

Fler än hälften av alla som säger sig älska sina jobb gör det mycket tack vare en god relation till sin chef! Chefer som inte vårdar relationen till de anställda kommer alltid få många fler ansökningar om uppsägning än de som gör det.

Läs också: Vilken färg har du? Gör vårt personlighetstest

När ett företag har turen att hitta en bra anställd måste det också se till att den personen fortsätter utvecklas. Det är chefens uppgift att se och lyfta den anställdas goda sidor och se till så att de utvecklas, annars kommer personer som tidigare hade ett driv och engagemang snabbt bli uttråkade.

Arbetsgivaren håller inte vad den lovar

Tillit och trygghet är något vi alltid söker i livet och det gäller även på jobbet. Om chefen säger att hen ska göra något ska den hålla sitt löfte, annars blir det väldigt svårt för den anställda att känna tillit till sin chef.

Högpresterande människor har en tendens att vilja utveckla och förbättra allt de åtar sig. De finner stolthet i vad de skapar. Om möjligheten att förändra och förbättra saker tas ifrån dem kommer de garanterat börja avsky sina jobb.

En riktigt bra chef ska lyfta dig genom att utmana dig att nå mål som du själva kanske tror är ouppnåeliga. I stället för att sätta slentrianmässiga mål ska den anställda pushas att lämna sin bekvämlighetszon, menar Carr.

Detta är en av de enklaste åtgärderna som samtidigt kan göra väldigt mycket för den anställdas mående. Talang och passion går ofta hand i hand och genom att lyssna och observera ska chefen se till att du får så mycket utrymme som möjligt att arbeta med sådant som möter din passion.

Här hittar du originaltexten på engelska.

Artikeln publicerades först på Cafe.se.

Borde du byta jobb? Gör testet som ger dig svaret

Är du rätt person på helt fel plats? Så kan det vara. Gör testet som visar om det är läge att byta arbetsgivare.

Läs mer: Borde du byta jobb? Gör testet som ger dig svaret

Bild: IBL

Text: Joel Linde