Har du en nära kompis på jobbet? Spring genast och berätta för chefen, för det är en riktig bonus.

Har du din bästa vän på jobbet? Grattis, då blir du mer framgångsrik
Du blir mer produktiv och framgångsrik om du har nära vänner på jobbet.
Har du en nära kompis på jobbet? Spring genast och berätta för chefen, för det är en riktig bonus.
Minns du när du gick i skolan och din bästa kompis var sjuk? Det kändes som att man var ensammast i hela världen, och skolan var inte alls lika kul.
Nu visar det sig att det här även gäller på arbetsplatsen. Forskare har kommit fram till att de som har nära vänner på arbetsplatsen får ett ökat välbefinnande genom detta, och man blir mer produktiv och framgångsrik.
Enligt en undersökning från 2014, som utfördes av Gallup, visade det sig att om du har en bästis på jobbet är det sju gånger så sannolikt att du hänger dig fullständigt till dina arbetsuppgifter. Arbetsrelationen uppmuntrar alltså personer att nå sin fulla potential, och således leda företaget till bättre resultat.
Människan är ett flockdjur, det är sen gammalt. Det visar sig här, därför att vi alla delar någonting vi kan kalla ”vi gör det här tillsammans”-mentalitet. Evolv arbetar med att undersöka arbetsplatser och personal, och företagets analytikeransvarige Dr. Michael Housman berättade för The Huffington Post att:
–Våra studier kom fram till att istället för ett trivsamt inslag på jobbet ökar arbetsrelationer den anställdes produktivitet avsevärt. Det är så här enkelt: anställda som blivit refererade till av en vän är mindre benägna att sluta och är mer produktiva. Tränas den anställde upp i en vänlig arbetskultur är sannolikheten att de stannar dubbelt så stor. Har du vänner på jobbet är det mer troligt att du stannar kvar, menar Dr. Housman.
När den internationella författaren och föreläsaren om lycka, Alexander Kjerulf, intervjuades av Forbes berättade han att:
–Om du inte kan relatera till dina kollegor som människor och bygga positiva relationer kommer din karriär att lida av det. Att socialisera med sina arbetskamrater är avgörande för din karriär.
Kjerulf menar att socialisera och lära känna sina kollegor som människor, och inte bara kollegor, hjälper er att kommunicera, ha större förtroende för varandra och arbeta bättre tillsammans.
Så var inte rädd för att visa de här resultaten för din chef nästa gång hen tycker att du lägger lite för mycket tid på sociala medier under arbetstid.
Läs också: Så lång tid tar det att få en vän – enligt vetenskapen
Foto: IBL
Artikeln publicerades först på Femina.