Annons
 

Lee berättar allt om vårens jeans

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 
Baaam träffade Ralf Tulleneers, produktchef på Lee Jeans.

Baaam träffade Ralf Tulleneers, produktchef på Lee Jeans.

Från arbetsoveraller till stretchjeans – få jeansmärken har en historia lika anrik som Lee Jeans. Företaget, som startades upp redan 1889 av Henry David Lee, designade till en början uniformer i jeans till amerikanska arbetare. Idag är företaget etablerat världen över och är numera ett märke med hög modegrad.

Annons

Baaam fick en pratstund med modemärkets produktchef, Ralf Tulleneers, och pratade jeanstrender, kurvor och vad man ska tänka på när man prövar jeans.

Text och foto: Malin Ny

Lee Jeans har funnits i över 120 år, hur kommer det sig att ni har hållit er i framkant i modebranschen så pass länge?

– Det som är viktigt för oss är att vi är ett jeansmärke som håller oss till det vi kan – denim. Vi försöker inte följa trender slaviskt utan håller oss till vår grej. Det är nog det som gör oss så framgångsrika – att vi är ett bra, autentiskt,  amerikanskt märke.

Var hittar ni inspiration?

– Två gånger om året åker vi till våra största marknader, bland annat Sverige som kan mycket om denim. Vi försöker att följa jeansmarknaden och de senaste trenderna. Vi åker till Los Angeles för att det är perfekt ställa att hämta inspiration på. Sedan gäller det att anpassa trenderna så att det känns rätt för Lee.

Hur kommer det sig att denim alltid är trendigt?

– Från början var vi inte ett trendmärke utan det var först på 50-talet som femficksjeans började bli trendigt och ett plagg som användes i vardagen. Jeans är ett superenkelt plagg som är lätt att använda, det blir en förlängning av dig själv och en del av dig. Du kan styla upp det men även bära det mer avslappnat.

Vilka kändisar ser du helst i ett par Lee-jeans?

– Jag tror att det som är viktigt för oss är att vi är ett demokratiskt märke och vi är ett märke för vanliga människor. Många artister och  kändisar bär ju Lee, men det som är viktigt för oss är att vanliga människor bär oss. Riktiga, genuina, arbetarmänniskor bär Lee och för oss är det viktigt. Alla sorts mäniskor bär Lee och vi är stolta över den mixen. Vi är inte ännu ett kändismärke utan mer ett märke för riktiga människor.

Tre chica shoppingtips:

BILDSPEL: 20 chica jeansshorts
Shoppa trenden: Snickarbyxor
BILDSPEL: 21 jeansklänningar

Lee S/S 2011.

Lee S/S 2011.

Vilka denimtrender ser vi just nu?

– Det är mycket 50-talsinspiration med hög midja. Jeansshorts med hög midja ser vi mycket, och långkjolar. Mjuka jeggingstyger och utsvängda jeans kommer mer och mer.

Vad är det viktigaste att tänka på när man prövar jeans?

– Att du känner dig bekväm när du har på dig jeansen, det är det viktigaste. Som kvinna är det bra om man känner sin kropp och vet vad man passar i. Var inte heller rädd för att pröva olika storlekar och material. Vi lägger ned mycket tid på att få till så bra tyger och material som möjligt. Ibland kan man nästan vara sjukt nördig och petig med sömmar och sådant. Så vi är egentligen ett par nördar som får folk att se coola ut.

Kan du berätta lite om Lees vårkollektion för damer?

-Vi har försökt göra tygerna och tvättarna fräscha, så mycket blåa, fräscha looks. Som förut är det mer hög midja, heldenimlooks och en hel del snygga skjortor för kvinnor. Mjuka, figurkramande tyger.

Vad hoppas ni på för Lee i framtiden?

– Mitt mål är att när folk går ut och vill shoppa ett par snygga jeans så ska de tänka på Lee. Sen så hoppas jag att vi håller oss kvar  i människors hjärtan, att folk kommer ihåg att vi inte är ett modemärke främst utan ett mer demokratiskt märke för vanliga människor.

Nedan ser du Lees omtalade vårkampanj, ”A Lee don’t lie”, plåtad av Terry Richardson.

Läs även: Tom Joule: ”Vi vill göra kläder som får folk att le”