kläddesignern Rhiannon Duke

Kläddesignerns uppmaning: ”Sluta använda large som namn på storlek”

Att använda large och extra large som namn på klädstorlekar menar designern kan ge kroppsskam och storleksskam. Hon vill hellre använda namn som "extra kurvig".
TV: 5 myter om kroppen – som vi avfärdar här och nu
1:02

Efter reklamen: TV: 5 myter om kroppen – som vi avfärdar här och nu

(1:02)

Slå på ljud

Det är inte alltid lätt att veta vilken storlek man har i olika klädesmärken och plagg. Det det kan variera något enormt mellan olika kedjor och butiker.

Kanske har du också upplevt att det finns det klädmärken vars plagg man testar i den storlek man brukar ha – för att knappt komma i eller behöver gå upp en eller flera storlekar för att få på sig.

Det här, och att det ibland inte ens finns så stora storlekar som en del behöver, vill australiensiska entreprenören Rhiannon Duke ändra på.

Hon grundade därför Duke the Label som bland annat gör träningskläder i större storlekar.

Hon kallar storlek extra large för extra kurvig

Men hos dem heter inte storlekar large eller extra large. Istället har hon valt att kalla dem kurvig och extra kurvig.

Idén till det här fick Rhiannon Duke när hennes syster ringde henne från ett köpcentrum och grät.

Systern hade precis fått sitt andra barn och försökte hitta kläder som passade henne, hon hade då en storlek som anses vara genomsnittlig för en australiensisk kvinna.

”Jag kunde inte tro att en butik inte hade kläder för en medelstor kvinna (eller kurvigare än så för den delen).” Säger hon till Women´s Health.

Gör nu träningskläder för alla typer av kroppar

Rhiannon Duke designar nu kläder i storlekar från small upp till extra extra extra kurvig. Kollektionen visas bland annat på deras instagramsida.

Vill inte att kunder ska känna storleksskam

Rhiannon ville skapa ett inkluderande klädmärke som kvinnor kunde må bra av sig själva i. Och samtidigt undvika att kunderna skulle känna några eventuellt dåliga associationer till storleksmärkning.

”Tyvärr upplever många kvinnor (och män) storleksdiskriminering, där de döms efter deras storlek. Detta har uppenbarligen en extrem känslomässig inverkan och jag tror att modeindustrin måste komma ikapp genom att ta bort ord som "stora" som kan kännas som kroppsskam eller storleksskam.” Förklarar Rhiannon.

Hon efterlyser nu en universell storleksguide för alla typer av kroppar – som använder lämpliga benämningar på alla storlekar.

Källa: Women´s Health

TV: 8 power-kvinnor du inte får missa på Instagram
0:57

Efter reklamen: TV: 8 power-kvinnor du inte får missa på Instagram

(0:57)

Slå på ljud
Relaterade artiklar
Ny lag: Ska motverka orealistiska kroppsideal i sociala medier
Ellen Bergströms tankar om den förändrade kroppen efter graviditeten
Billie Eilish om hur sociala medier påverkat självförtroendet