Att vegotrenden gått och blivit stark även på snabbmatkedjorna är tydligt. De senaste åren har bland annat McDonald’s satsat stort på vegetariska alternativ. Men störst av allt har nog hamburgerkedjan Max satsat då de lanserat både vegetariska nuggets och veganska shakes. Och nu är det dags för ännu en nyhet.
Torsdagen den 23 maj lanserar Max en helt ny innovation på vegomarknaden. Det är en burgare som både ser ut som och smakar kött men som är gjord på ett helt växtbaserat protein. Burgaren går under namnet Delifresh Plant Beef och det är en helt svensk uppfinning som utvecklats under drygt tre år tid och under ledning av Max chefskock Jonas Mårtensson.
– Vårt mål är att alla köttätare ska känna att de fortfarande kan äta en grymt god ”köttburgare” utan att det faktiskt är kött, säger Claes Petersson, vice VD/Innovations- och utvecklingschef på MAX Burgers.
Max har som mål att 50 procent av alla sålda måltider år 2022 ska vara av något annat än rött kött. I dag ligger försäljningen på runt 40 procent men i och med denna lanseringen hoppas de på att ta ett kliv uppåt. Allt detta handlar såklart om klimatet och den växtbaserade burgaren har ett rejält lägre klimatavtryck än den med kött. Och gärna att den som äter kött inte ska behöva känna att en vegetarisk burgare är ett nedköp.
– Vi påbörjade jakten efter ett alternativ som skulle passa för MAX meny, men märkte snart att ingen av produkterna uppfyllde våra hårda krav på riktigt god smak. För mig blev beviset att vi var i mål när min köttälskande son inte kände någon skillnad! berättar Jonas Mårtensson.
Foto: Max