Svenskarnas internetvanor 2018 är kartlagda

Ny rapport: Det här gör svenska kvinnor helst på nätet

Varje år kartläggs svenskarnas digitala vanor i en rapport från Internetstiftelsen. Nu visar ny statistik att vi helst använder Instagram eller Netflix när vi surfar på nätet.

Vilken app använder du allra mest? Förmodligen än svaret på den frågan Instagram.

Internetstiftelsens årliga rapport, ”Svenskarna och internet”, visar nämligen att bildappen stuckit iväg rejält i popularitet.

Enligt ny statistik rör det sig om den största ökningen någonsin bland svenskarna, från en daglig användning på 31 procent till 38 procent.

Som tidigare rapporter också slagit fast är majoriteten av användarna kvinnor, med en procentsats på 68 procent jämfört med männens 53 procent.


Vi konsumerar också allt fler podcasts, men utan att för den sakens skull lyssna mindre på internetradio. Framgångspodden, P3 Dokumentär och Skäringer & Mannheimer är några av de podcasts som just nu är populärast i landet. Dock lyssnar vi inte särskilt ofta på våra favoriter. Av de som tillfrågats var det bara 8 procent som dagligen hade en podcast i lurarna.

Inte helt förvånande är tv-underhållning störst i våra surfplattor och telefoner. Alla deltagare under 45, utan undantag, använder Youtube som videotjänst. Däremot kniper Netflix förstaplatsen bland alla streamingtjänster.

I studien deltog över 2 500 personer. Av dem var 51 procent kvinnor och 49 procent män.

Vill du läsa rapporten i sin helhet? Här kan du ladda ner den!

Foto: Unsplash

Källa: Svenskarna och internet 2018

Läs också:

Gravid eller förälder? Här är 19 appar du inte får missa!