Paulina Liffner startade väskmärket Little Liffner – här är hennes framgångsrecept

Paulina Liffner är entreprenören och stjärnan bakom väskmärket Little Liffner. I en intervju med CHIC avslöjar hon vägen till framgång – och hur du lyckas slå igenom.

Paulina Liffner startade sitt framgångsrika väskmärke Little Liffner i brist på snygga väskor för bättre priser. I höstas lanserades hennes märke på modejätten Net-a-Porter och vi beundras över hur hon förenar framgång och familjeliv med sin sju månader gamla dotter Mary som ständig följeslagare.

Snart fyra år som egen företagare. Men hur var det att ta beslutet att gå från en fast anställning till egenföretagare?

– Jag gjorde det med skräckblandad förtjusning och det tog ett bra tag för mig att bli redo. Jag hade kvar mitt gamla jobb under en ganska lång tid medan jag startade och jobbade med Little Liffner på mornar, kvällar, helger… Att ha två jobb är ett ganska bra test för att se om du kommer trivas med att vara egen.

Bildspecial: Hemma hos Elaine Eksvärd – retorikens superstjärna

Vad har varit den största utmaningen?

– Att ta pauser eftersom jobbet aldrig tar slut. Det är svårt att hitta en balans mellan ambition och återhämtning och inte driva sig själv för hårt!

Paulina Liffner startade succémärket Little Liffner.
Paulina Liffner startade succémärket Little Liffner.

Kan du inte berätta lite mer om ditt märke Little Liffner och om resan från idé till idag?

– Jag kände att det saknades väskor som hade en bra balans mellan design, kvalitet och pris och som fungerade i en mängd olika sammanhang och kontexter. Jag lever själv ett ganska varierat liv och jag tror fler och fler gör det idag. Jag gillar både klassiskt och ganska ungt, tjusigt och streetigt, fin litteratur och guilty pleasure-musik och när det kommer till stil så vill jag ha en väska som kan hänga med mig i alla dessa delar av mitt liv så att säga. Sen tror jag att det finns massa kvinnor som är för smarta för att lägga en månadslön på en handväska om det betyder att man måste göra avkall på annat härligt i livet, som upplevelser och resor till exempel som jag tror är viktigare. Så ungefär därför startade jag Little Liffner.

Hur såg första året ut för dig?

– Jag började väldigt litet med tre modeller i ett par färger. Sen först när jag hade sålt slut dem köpte jag in nytt. Jag är en ganska safe person vilket både kan vara en begränsning som entreprenör, men också en styrka. Men jag tror det viktigaste är att faktiskt börja. Att sitta och planera och fundera är också bra, men det viktigaste är att hitta det du vill sälja och så snabbt som möjligt testa om någon är intresserad av att köpa det. Att fundera över hur märkets logga ska se ut, grubbla över det perfekta namnet och fantisera om väggfärgen i sitt framtida kontor kan man göra i all evighet.

”Kom ihåg att njuta mer”, hälsar Paulina Liffner om att starta eget.
”Kom ihåg att njuta mer”, hälsar Paulina Liffner om att starta eget.

Om du skulle ge dig själv tips idag på vad du hade kunnat göra annorlunda. Vad skulle dom tipsen handla om?

– Att njuta mer av vardagen, processen och resan. Men det är å andra sidan inget jag har lärt mig än idag, så jag behöver ge mig själv det här tipset varje morgon haha!

Relaterat: Daniela Upmark från Bxxlght: ”Så vågade jag starta eget”

Det känns alltid som att det går så fort när man väl ”slår igenom” som du t.ex har gjort med Little Liffner. Men hur mycket jobb ligger det egentligen bakom innan det där erkännandet kommer?

Jag känner fortfarande inte att jag har slagit igenom haha, men kul såklart om det uppfattas så! Det finns ett citat i stil med ”An overnight success, ten years in the making” och det håller jag verkligen med om. Att få den initiala uppmärksamheten och ”slå igenom” är otroligt överskattat, det beror oftast mest på timing och lite tur. Det är att bygga något som man kan leva av och som fortsätter växa år efter år som är den verkliga utmaningen och bedriften.

Little Liffners Pre-Spring 17-kollektion säljs på bland annat NK och Wakakuu.com. I november lanserades även Little Liffner på nätjätten Net-a-Porter.com.

Foto: Bo Svensson