Ung tjej tar selfie som hon sedan redigerar i med sin telefon innan hon lägger upp den i sociala medier.

Ny studie: Mer än hälften av alla tjejer redigerar sina selfies

Hur ofta använder du filter eller en redigeringsapp innan du lägger upp en selfie i sociala medier? Enligt en ny undersökning gör varannan tjej just det – och samtidigt önskar lika många att det inte var möjligt att redigera sina bilder alls.
TV: 8 Enkla saker som boostar din självkänsla
0:57

Efter reklamen: TV: 8 Enkla saker som boostar din självkänsla

(0:57)

Varannan tjej mellan 10 och 17 år redigerar sitt utseende innan de publicerar selfies i sociala medier, och 70 procent känner att de måste se perfekta ut för att de ska publicera en bild på sig själva. 20 procent gör näsan mindre och 37 procent gör läpparna fylligare.

Samtidigt önskar mer än hälften att ingen kunde redigera sina bilder.

Undersökning om unga tjejers självkänsla

Siffrorna kommer från en undersökningen som Syno International har gjort på uppdrag av Dove under våren 2021, och 504 tjejer i åldrarna 10 till 17 år deltog. Undersökningen är en del av Doves projekt Självkänsla där hashtaggen #IngenDigitalFörvrängning ingår.

– Överallt i samhället florerar budskap om att vi inte duger så som vi är. Samtidigt som vi kan ändra vårt eget utseende i sociala medier på några få sekunder, detta sammantaget kan bidra till en skev självbild och låg självkänsla hos barn och unga. Vi som vuxna måste därför gemensamt ta ansvar för att stärka barns självkänsla tidigt, säger Louise Aronsson på den ideella organisationen Tilia som föreläser om unga tjejers självkänsla kopplat till sociala medier.

Tioåringar sminkar sig före selfies

Av flickorna mellan 10 och 13 år svarade nästa var femte tjej att de regelbundet eller alltid sminkar sig innan de tar en selfie för sociala medier, och ännu fler fixar håret.

– Vi har länge misstänkt att låg självkänsla kopplat till utseende klättrar nedåt i åldrarna. Det är en fråga som är viktig för oss och vi valde därför att genomföra den här studien. Förhoppningsvis kommer det göra att fler blir uppmärksammade på problemet. Det är verkligen beklämmande att så många unga tjejer inte är nöjda med sig själva och att pressen i sociala medier är så stor, säger Ilse Siekkinen, varumärkesansvarig för Dove.

TV: Här är 8 power-kvinnor du inte får missa på Instagram
0:57

Efter reklamen: TV: Här är 8 power-kvinnor du inte får missa på Instagram

(0:57)

Relaterade artiklar

Therese Lindgren vägrar ha retuscherade bilder i nya reklamkampanjen

Natalie Eriksson: ”Hur påverkas ungas självkänsla om influencers bara matar dem med perfektion?”