Saker att göra när man har tråkigt – 29 mysiga och roliga aktiviteter

Gå på restaurang mitt i veckan, ha en sleepover med dina vänner och börja vinterbada. Baaam listar 29 roliga och mysiga saker att göra när du har tråkigt.

Det är lätt att hamna i tråkiga, repetitiva vanor som skänker dig ytterst lite glädje. Vakna, jobba, kolla på något halvtrist på Netflix, sova. Och så trist ska vi ju inte ha det. Därför har Baaam ruskat fram 29 små och stora aktiviteter som gör dig glad.

Vad ska man göra när man har tråkigt? Här är 29 tips!

Läs mer: Jo! Här är 15 anledningar till att du absolut ska kalla dig feminist

1. Gå till ett solcafé och lapa sol. I Stockholm finns till exempel Nirvana som har ett solrum där det blir uppemot 33 grader varmt.

2. Gå på en dans- eller teaterföreställning. Ofta har de rabatterade biljetter om du är student eller under 26 år. Kolla in vad som går på bio just nu om det är mer din grej.

3. Ha en spakväll hemma. ta en lång dusch (eller bad) skrubba hela kroppen, lägg en ansiktsmask och smörj in varenda hudyta. Tvätta håret och gör en inpackning, vårda och måla naglarna.

4. Gå ut och festa med dina vänner och dansa dig riktigt svettig. Välj en klubb där du alltid har roligt eller där du vet att de spelar musik du gillar. Ta en taxi hem om det är för kallt för att vänta på bussen/tunnelbanan.

5. Laga middag med dina vänner och kolla på musikvideos eller gamla filmer hela kvällen. Försök er på att göra roliga drinkar.

6. Baka något gott, även om det bara är du som ska äta det. Baka bullar och frys in, gör nutellabrownies eller chokladmuffins.

7. Promenera när det är sol ute, ta med kaffe i en termos och lyssna på en bra podd.

8. Köp tulpaner eller andra snittblommor som du tycker om. Det känns genast lite finare hemma.

9. Besök något typ av varmt växthus eller botanisk trädgård, gå runt och kolla på växter och njut av värmen. Kolla till exempel in Bergianska trädgården i Stockholm och Palmhuset i Göteborg.

10. Gör ett yoga-pass hemma med Yoga With Adriene. Välj själv hur tufft eller lugnt du vill att passet ska vara.

11. Åk på en dagsutflykt med någon du tycker om. Eller själv för den delen. Utforska platser du inte har varit på innan.

12. Ordna brunch hemma hos dig eller en kompis. Gör pannkakor, äggröra, kaffe och allt annat ni tycker är gott.

13. Ha en spelkväll med vänner. Kanske testa de omsnackade Liptwister och Speak Out? Här finns flera tips på bra spel.

14. Organisera din musik och gör nya spellistor på Spotify.

15. Planera resor till våren och sommaren. De måste inte vara stora, en weekendresa till Köpenhamn kan göra mycket.

16. Ta bilder med en engångskamera istället för mobilen. Framkalla och klistra in i ett fotoalbum.

17. Gå med i eller starta en bokklubb.

18. Börja med en sport, till exempel badminton, fotboll, basket, tennis eller handboll. Det finns massvis med olika korplag du kan gå med i.

19. Boka ett eget karaoke-rum och gå dit med dina vänner. Sjung hela kvällen.

20. Gå ut i skogen eller åk till ett naturreservat och promenera runt. Skippa musiken och försök att bara lyssna på ljuden från naturen.

21. Gå med i en bastuklubb och vinterbada. Det är inte för alla men temperaturväxlingen mellan kallt och varmt piggar upp kroppen som bara den och får igång blodcirkulationen.

22. Bestäm dejt med någon som har katt eller hund och boka i lite gostid. Du kan även skriva upp dig för att vara hundvakt.

23. Gå till ett spa eller badhus, att köpa entré till bassängerna är oftast inte så dyrt som du kan tro. Glid runt i badrock, simma i bassängerna och basta.

24. Ha en sleepover med dina vänner. Ät god mat, chips och godis och ligg vaken länge i sängen och viska som när ni var små. Laga god frukost tillsammans på morgonen och ta lång tid på er om ni inte måste iväg till jobb.

25. Gå på restaurang mitt i veckan och drick vin. Måndagar och tisdagar känns inte lika tråkiga om du har ett riktigt nice restaurangbesök att se fram emot.

26. Gå på vernissage. Det finns ofta gratis vin och du får chansen att se konst du kanske annars inte hade sett.

27. Ta tillvara på vintern och snön och åk skridskor eller skidor. Om du bor bra till – ta en dagstur till en skidbacke.

28. Boka en ansiktsbehandling eller massage på en hudterapeutskola. Skolor som Elisabethskolan, Gildaskolan och Hudvårdshögskolan IBS erbjuder elevbehandlingar till låga priser.

29. Gå till biblioteket. Kolla runt bland alla böcker, gamla som nya, och låna en eller ett par stycken. Många bibliotek har även mysiga aktiviteter som författarsamtal.

Relaterade artiklar

Baaams läsare tipsar: 22 saker du kan göra hemma i karantän

6 sätt att göra hemmadejtandet lyxigare och mer spännande

30 saker du borde göra innan du fyllt 30