somna lättare

Nio ovärderliga trick som får dig att somna snabbare

Har du svårt att sova på kvällen? CHIC listar nio fantastiska tips och trick som får dig att somna snabbare – och vakna upp utvilad.

Är du en av alla oss som har svårt att somna på kvällen? Du är inte ensam. Ofta kan sömnstörningar kopplas direkt till stress, både på jobbet och i privatlivet, men det kan också vara distraherande att ligga med mobilen i sängen ända tills du sluter ögonen.

Relaterat: Därför ska du inte använda mobilen som väckarklocka

Men om du har svårt att komma till har Baaam tipsen som får dig att somna snabbare – klicka in i bildspelet här nedanför och se alla!

Klicka vidare och få tipsen du behöver för att somna lättare.

Att säga hejdå till all teknik ett par timmar innan du vill somna är en klok idé. Det blå ljuset från skärmarna lurar hjärnan att bli pigg och hindrar dig från att bli sömning. Försök mobil- och tv-detoxa ett par timmar innan läggdags för rätt effekt (och använd mobilen tvärtom på morgonen – för att vakna snabbare).

Försök inte sova i ett för varmt sovrum – det leder oftast bara till att du vrider och vänder på dig. Forskare menar att runt 15 till 20 grader i sovrummet är den ideala temperaturen.

Det är vetenskapligt bevisat att lavender kan hjälpa dig att somna. Ett trick som sägs fungera är att droppa ett par droppar lavenderolja på en bomullstuss och förvara den under kudden.

Istället för att glo på Netflix tills du slocknar är det en klok idé att istället läsa en bok på kvällen. Välj gärna en som inte är alltför spännande så att du kommer ner i varv.

Sömnexperter menar att det är lättare att somna om du räknar baklänges från 100. Tricket går ut på att du ska räkna nedåt, men bara tre siffror i taget. Det vill säga; 100, 97, 94 och så vidare. Hjärnan tröttnar ganska omgående på sifferleken vilket gör att du somnar.

Att dricka ett glas varm mjölk innan du går och lägger dig ett är ett gammalt välbeprövat knep. Tricket handlar om att mjölk innehåller aminosyror som snabbar på sömnen. Även kamomill- eller lavenderte ska hjälpa.

Att ha en tydlig rutin inför att gå och lägga sig är ett smart tips för att somna snabbare. Precis som på morgonen trivs kroppen med en tydlig rutin.

Om du tycker att tankarna snurrar hejvilt i huvudet precis när du ska lägga dig kan det vara smart att föra dagbok eller att anteckna vad som bekymrar dig. På så sätt får du ut tankarna istället för att behöva älta dem.

Ge dig ut på en löprunda, men gör det inte för sent på kvällen. Att springa gör dig trött men det ger också ett adrenalinpåslag som kan göra det svårare att somna.

Läs även:
Alltid trött? Här är sex vanliga anledningar
Knepen du behöver för att bli piggare på morgonen
Så lurar du ögat att se piggare ut på morgonen

Foto: Unsplash