Tips: Så vaknar du lättare på morgonen

Sex knep som får dig att vakna snabbare på morgonen

Känner du dig morgontrött i vintermörkret? Baaam listar sex udda knep som får dig att vakna snabbare och bli pigg på direkten.

Brukar du ha svårt att gå upp på morgonen när det är mörkt ute – och tar lång tid på dig att vakna till liv? Det finns flera olika husmorstips som sägs kunna göra att du vaknar snabbare på morgonen. Baaam listar sex av dem här nedan!


Chiafrön

Gillar du chiapudding? Grattis! Chiafrön är rikt på omega-3 och kan hjälpa till att göra dig piggare. Dessutom underlättar de matsmältningen och motverkar uttorkning.

Vatten

Vatten är bra för allt – och även för att vakna på morgonen. När du sover svettas du mycket och på morgonen är du ofta lite uttorkad vilket gör dig tröttare.

Ägg

Ett ägg till frukost kan hjälpa mot trötthet tack vare dess proteintäthet. Proteinet håller dig mätt och verkar uppiggande.

Pepparmynta

Forskare har kommit fram till att doften av pepparmynta gör dig mindre trött. Så varför inte testa på ett tuggummi på morgonen?

Mobilen

Det blå ljuset på mobilen bör du undvika på kvällen, men på morgonen är det desto bättre. Ljuset lurar hjärnan att tro att det är morgon (även i vintermörkret) vilket gör dig mer alert.

Äppelcidervinäger

Ett gammalt husmorstips mot trötthet är äppelcidervinäger. Det ska dessutom kunna hjälpa mot sötsug. Ta en shot utblandad med vatten på morgonen och testa!

Läs mer:

Alltid trött? Lär dig känna igen tidiga tecken på utbrändhet