sover med katt och ögonbindel

Saker som stjäl energi i vardagen – utan att du märker det

Känner du dig trött för jämnan, trots att du tycker att du vilar regelbundet? Det kan bero på att du gör saker som förstör din återhämtning – utan att du själv är medveten om det.
1:29

Efter reklamen: 6 saker som stjäl energi i vardagen – utan att du märker det

(1:29)

För många går livet i 180, och då är det inte svårt att förstå varför man känner sig helt slutkörd vissa dagar. Men då vet du nog också till stor del varför dina krafter tar slut och åtminstone försöker välja bort onödiga energitjuvar och hitta sätt att ladda batterierna på.

Men ibland är det som att det inte hjälper ändå. Och då kan det vara dolda energitjuvar som ligger bakom – saker du inte tänker på att de stjäl din kraft.

Minska energitjuvarna

Här listar vi några av de vanligaste dolda energifällorna och tips på hur du undviker dem.

1. Du städar inte undan

När att göra-listan är lång är det lätt att tänka ”det där tar jag sedan”. Framför allt när det kommer till hushållet. Men stöket påverkar dig mer än du tror. Hjärnan blir trött av intrycken och skapar en ständig stress av att du borde ta tag i det.

2. Du prokrastinerar

All prokrastinering (alltså att du skjuter saker på framtiden) skapar en stress och ett dåligt samvete som tär utan att du märker det. Till slut känns även små uppgifter oöverstigliga. När du tar tag i saker känner du dig dessutom som en doer, vilket ger kraft och energi till att tag tag i fler saker.

3. Du sparar all återhämtning till kvällen – och tror att det räcker

Visst är det skönt att krypa ner i soffan med ett avsnitt av din favoritserie, men om man hela tiden skjuter på att varva ner går man länge med ett onödigt stort stresspåslag, som kräver mycket vila för att återhämta sig från.

Glöm inte bort att ladda batterierna med små micropauser som också förgyller din dag. En kopp kaffe med en kollega eller en solig promenad på lunchen gör mycket för både din energi och din upplevelse av dagen.

4. Du hoppar mellan arbetsuppgifter

Att hoppa mellan flera olika saker är extra krävande för hjärnan och det tar tid att ställa om mellan uppgifterna. Arbeta färdigt med varje grej i den mån du kan istället för att jonglera flera olika. Då kan du dessutom stryka från "att göra-listan", vilket är en befrielse i sig.

Avsätt några stunder varje dag då du tar tag i mailkorgen, att hela tiden agera på olika plinganden och notiser stör ditt övriga arbete och det tar längre tid än du tror att komma in i ditt flow igen.

5. Du har din arbetsplats i sovrummet

Visst, en del har inget val – framför allt inte efter pandemin och den andel hemmajobb det fört med sig. Men försök ha datorn i ett annat rum, eller åtminstone stoppa undan den i ett skåp när du är klar för dagen.

Se till att även ha övriga jobbsaker i stängd förvaring och inred gärna skrivbordet till en plats som inte andas jobb när ju inte arbetar.

6. Du lever bland ljud som gör dig trött

Framför allt högkänsliga människor blir tröttare än de själva inser av en hög ljudnivå. Men även låga ljud, som surrande från maskiner kan suga kraft från dig. Ljuden tävlar nämligen om vårt fokus utan att du tänker på det.

Se över din vardagsmiljö och eliminera onödiga ljud. Och glöm inte bort att ta på dig brusreducerande hörlurar då och då på jobbet.

Foto: TT

Inspirerat av: Hälsoliv

Relaterade artiklar

Less på videomöten? Så slipper du zoomtröttheten

Forskare: Att snooza på morgonen kan göra dig piggare

Trött på mörkret? Här ljusterapilamporna att testa hemma