
Loggor är tillbaka: Nu är det trendigt att vara märkesnörd
Nu behöver du inte längre gissa dig till vilket märke din vän, kollega eller dina bekanta bär. I vår är det störst som går först som gäller och ju tydligare logotyp desto bättre.
Våren 2014 valde Alexander Wang att använda sitt namn som mönster när han skapade sin SS14-kollektion. Detta ledde till en succé och i ett slag gick han från skinn, spets och rock till logofierad sport. När Marc Jacobs visade sin sista kollektion för Louis Vuitton valde han att måla och klä sina modeller i svart färg med det anrika modehusets namn på kroppen – ett estetiskt val som även nuvarande chefsdesignern Nicholas Gesquiere tagit efter. Ny på jobbet sedan ett år tillbaka, Alessandro Michele, debuterade i höstas med sin FW15 kollektion för Gucci och även han framhävde märkets loga på såväl bälten, skor som väskor. Här såg man även tydligt att influenser hämtats från tiden då Tom Ford pånyttfödde Gucci, nämligen året då logotyperna var som störst – 1995.
Trender går i cykler precis som årstiderna varierar. Vi ser nya som gamla influenser där modet just nu tagit efter 90-talets trendmanér. För vem har egentligen glömt hur svenska J.Lindeberg, grundat 1995, faktiskt blev stora? Vart och vartannat kid gick då runt med deras luvtröjor och oblygt stoltserade med ”J.L”-logan i en skrikig färg mitt över bröstet. Ett bra marknadsföringssätt som skapade en tydlig genomslagskraft. Andra märken som också valde att sälja sig på samma sätt vid denna tid var amerikanska Tommy Hilfiger, Calvin Klein och Ralph Lauren.

90-talet var årtiondet där loggan gärna fick vara stor och synas och där man gärna visade vilket märke man bar. Men att sätta sitt namn på skor, kläder, väskor och andra accessoarer är såklart ingenting nytt. I grund och botten handlar det om ett sätt att positionera sig och ett sätt att väcka diskussion. Syns du, finns du. För oftast visas logan upp på nytt då nytt blod tar över rodret av ett etablerat modehus eller när man behöver väcka liv i varumärket.
Unga J.W Anderson – grundaren av sitt egna märke vid samma namn och creative director sedan 2013 för spanska Loewe – har valt att hylla Loewes namn med att i sin SS16 kollektion skapa plagg med logotyper som mönster från topp till tå. Samma gäller Alessandro Michele bakom Gucci som även han fortsätter att sätta märkets namn på kläder och accessoarer följt av Nicholas Gesquière för Louis Vuitton, Versace, Lanvin och Moschino.
Det går helt enkelt inte att förneka att logotypernas säsong är i vår och att de trendsäkra trycken tar plats hos de största modehusen. Och där det avskalade modet med enhetliga färger och obrackiga märken som regerat sedan 00-talet, nu får lämna plats åt stora loggor som inte längre viskar utan skriker ut vilket märke du bär.
Läs även:
30 plagg du borde ha i garderoben innan du fyller 30
28 inspirerande bilder som får dig att älska grå inredning
11 hemligheter alla modemedvetna kvinnor vet om
Av: Caroline Sandström
Foto: IBL/Antoni Ruiz Aragó