Varför används inte plattformar som når miljontals på ett bättre sätt i coronakrisen?

Louise Åström: Svenska influencers har miljonpublik – så visa att ni tar corona på allvar

Coronaviruset har fått Sverige att vidta extrema åtgärder. Sjukvårdspersonal går på knäna för att hantera situationen. Samtidigt fortsätter svenska influencers publicera lyxiga semesterbilder.

Varför används inte plattformar som når miljontals på ett bättre sätt i coronakrisen?

Just nu pågår en pandemi i världen. Coronaviruset sprider sig i rasande takt och över hundra länder är drabbade. I Sverige har över tusen personer insjuknat och allvarliga åtgärder görs dagligen för att försöka stoppa smittspridningen.

Våra gränser har stängts för länder utanför EU. Skolor och gym kan inte ha öppet och anställda på hela koncerner arbetar hemifrån. Många varslas och småföretagare riskerar konkurs. Det ser likadant ut i flera av våra grannländer.


Sökord kring corona trendar på Google

Dagligen hålls presskonferenser och nyhetsflödena uppdateras dygnet runt med antal smittade och döda. Det har gått så långt att WHO sänder live på appen TikTok för att nå ut med information även till de yngre målgrupperna.

På Google trendar sökord som ”stänga skolor”, ”Folkhälsomyndigheten” och ”Hur många är smittade av corona i Sverige”.


Influencers lägger upp semesterbilder istället

Men hur ser det ut på Instagram? Förvånansvärt många flöden hos våra stora influencers är lika turkosa som vanligt.

Det är bikinibilder vid stränder och poser med drink i handen. Det är skarpa eyeliners och reklam för de senaste mobilskalen. Det är frukost i saluhallen och reklamkoder för träningstights. Härliga snöbilder från den senaste skidresan och pizza på restaurang.


Nu finns tillfälle att ändra bilden

Flera av Sveriges största influencers har öven en miljon följare på Instagram. Då har jag inte ens räknat med sociala plattformar som Youtube eller bloggar. Och visst, enskilda texter om att vi bör hålla oss inomhus har delats i storys. Och ett gäng tips på restauranger att gynna i kristider. Men de försvinner efter 24 timmar. I flödena ser det fortfarande ut som att de flesta är på semester.

Ofta kommer det klagomål från influencerhållet på att deras yrke inte tas seriöst, på att folk ifrågasätter dem när de berättar vad de jobbar med. Det här hade vart ett ypperligt tillfälle att ändra den bilden, en gång för alla. Tyvärr är så inte fallet.


”Jag vill se bilder på influensers som håller i en toarulle”

Influencers har fått sitt namn för att de influerar oss andra. Det säger sig självt. De har en enorm möjlighet att påverka samhället och framför allt nå grupper där gammelmedia har det svårare. Det är allas vårt ansvar att hjälpas åt i tider som dessa. Jag föreslår att personerna som sitter på miljonplattformar börjar dra sitt strå till stacken på allvar, genast.

Som tur är finns det vissa som fattat grejen. Som barnmorskan Asabea Britton som på sin blogg till exempel uppdaterar läsarna om riktlinjer kring coronaviruset för de med nyfödda barn.

Jag vill se förändring

Men vi behöver fler som använder sina plattformar med eftertanke. Imorgon när jag öppnar Instagram hoppas jag att mitt turkosa flöde är utbytt mot bilder på influencers som håller i en toarulle och förklarar att vi inte behöver bunkra mat eftersom butikerna kommer hålla öppet. Jag vill se bilder på tanter med rullatorer och tillhörande texter som informerar alla om att vi måste vara särskilt försiktiga med våra äldre som tillhör en av riskgrupperna för coronaviruset.

Varför inte en livesändning som sällskap till någon som sitter hemma med tryck över bröstet på grund av världsläget just nu? Den kan förslagsvis handla om frågorna och svaren på Folkhälsomyndighetens hemsida. Jag länkar den här.

Läs mer:

Sophie, 26, hjälper elever i karantän med matten online

Agnes Wold avlivar myter om corona

Fem saker du kan göra för att hjälpa andra i coronatider