Ta hjälp av KBT mot besvär med pms!

Psykologen: ”PMS är inte ditt fel, lika lite som allergi”

Var tredje kvinna ramlar ner i ett svart hål varje månad – och många har svårt att få hjälp. Nya boken ”PMS! Få hjälp med KBT” förklarar vad som händer och ger hjälp.

Läs också: Hur mår din fitta? Sophie, 32, vill riva tabun kring underlivsbesvär

Det skämtas ofta om PMS. Men faktum är att hundratusentals kvinnor mår riktigt dåligt varje månad och upplever ångest som kan leda till självmordstankar och depression, berättar Ulrike Braun och Susanna Johansson som skrivit boken ”PMS! Få hjälp med KBT” där de delar med sig på övningar som kan hjälpa dig.

Ny forskning visar nämligen att Kognitiv beteendeterapi, KBT, är en bra metod för behandling av PMS och PMDS. Trots det upptäckte Ulrike och Susanna när de gick psykologprogrammet tillsammans att det inte togs upp alls där.

– Vi blev frustrerade, det är konstigt eftersom det är ett så vanligt problem – en tredjedel av alla kvinnor i fertil ålder drabbas av PMS – att man inte pratar om det, säger Susanna.

Läs också: Det här klockslaget börjar kvinnor jobba gratis – varje dag

Så de bestämde sig för att skriva sin bok och lyfta att det finns hjälp att få. PMS handlar om de symptom som dyker upp tidigast från ägglossning och släpper först när man har haft mens någon dag, det kan bland annat vara humörsvängningar, ångest, oro och sömnsvårigheter.

– Många får en känsla av kontrollförlust, att livet känns svårt att få ihop. Saker man i vanliga fall klarar galant känn övermäktiga, säger Susanna.

Kortfattat beror PMS på att hormoner försvagar hjärnans bromssystem mot starka känslor.

– Då får man lättare utbrott, blir arg och får ångest. Det är inte ditt fel det kan du inte styra över. Man skulle aldrig säga att det är ditt eget fel att du är allergisk, säger hon.


Trots det är synen på PMS i samhället ofta skuldbeläggande och många har svårt att få gehör för sitt lidande, enligt Susanna.

– Det är vanligt med ohjälpsamma kommentarer som ”Har du PMS, eller?” och det finns en bild av att man ska skärpa sig eller att det inte är så stort lidande, att man bara är lite känslig, men så är det inte.

Även från sjukvården har många svårt att få hjälp, berättar Susanna.

– Det finns många situationer som kvinnor är med om genom livet där man liksom har sett det som naturligt att man ska ha ont eller må dåligt, det är superprovocerande, säger hon.

Läs också: 5 fakta du kanske inte visste om svamp i fittan

De flesta erbjuds hormonella behandlingar med p-piller eller hormonspiral, och i andra hand antidepressiv medicinering.

– Något som inte hjälper alla och kan ge oönskade biverkningar, säger Susanna.

Därför kan det vara bra att även prova KBT. Då får du öva dig i att hitta ett nytt förhållningssätt och hantera dina tankar och känslor och i små steg göra på nya sätt när du har ångest och är nedstämd.

– Det handlar om att förändra vissa beteenden men också att acceptera sig själv, sina tankar och känslor, säger Susanna.

Läs också: Underbara Clara: Det här hade jag velat veta innan jag blev utmattad

Foto: Lind & Co, IBL


Allt om din mens

Nu splainar Baaam och FRIDA mensen! Hälften av jordens befolkning kommer få, har eller har haft det. Mens alltså. Men visste du att många kvinnor blöder för mycket och många av oss har smärta helt i onödan? Dessutom vet både män och kvinnor för lite om mens. Att blöda ska inte vara läskigt, äckligt, förknippat med skam eller onödig smärta. Därför behövs menssplaining!

Allt du vill veta om mens hittar du på menssplaining.se