
Dag 9 i #12daysofFashion fokuserar vi på konstnärssjälen Malin Henningsson som gör suggestiva och strama smycken med karaktär och vackra detaljer. Det är råa material, skarpa kanter och ett väldigt gott öga för smyckeshantverk. Hennes exceptionella smycken hittar du här. Baaam fick en pratstund med Malin, som är en av de 12 nominerade till Swedish Fashion Talent 2014.
Berätta lite om din bakgrund, hur länge har du varit verksam som smyckesdesigner? Vilka skolor har du gått?
– Jag har alltid varit intresserad av konst och design, bestämde mig tidigt för att arbeta med något kreativt. Efter estetiskt gymnasium läste jag en tvåårig förberedande utbildning i metallhantverk/smide på Stenebyskolan i Dalsland. Därefter hamnade jag i Stockholm och ett år med studier i konstvetenskap på SU. Sedan tre år på Konstfack – Ädellab (smyckeskonstutbildningen) där jag tog kandidatexamen. Därefter ytterligare två år på Konstfacks textila institution där jag tog masterexamen 2011. Jag har arbetat med smycken sedan 2002.
När kom du på att du ville arbeta med detta på heltid?
– Det var nog något som växte fram. En känsla av att jag måste testa detta. Minns faktiskt inte riktigt när jag tog det beslutet. Men än är det en bit kvar tills att jag faktiskt kan arbeta med detta på heltid, då jag inte kan leva på mitt varumärke än. Mitt märke startade jag ungefär ett år efter examen, då kände jag att tiden var mogen för att starta eget. Jag fick möjlighet att delta i en kurs för unga designersdär jag fick support i uppstartsprocessen. Lägligt nog fick jag sen även ett ettårigt arbetsstipendium från Konstnärsnämnden så jag fick möjlighet att arbeta mer koncentrerat under en period. Förutom att driva Malin Henningsson är jag också co-director på galleriet Minibar i Vasastan, Stockholm, där vi visar samtidskonst. Sen arbetar jag även deltid som gallerist på ett fotogalleri i Halmstad. Så jag arbetar mer en heltid och det blir en hel del resande då jag bor i Stockholm. Men alla olika delar av mitt yrkesliv genererar energi åt varandra.
Vilka har varit dina största motgångar samt framgångar hittills?
– Motgångarna har väl främst varit de ekonomiska bitarna. Det är tufft att försöka slå sig fram som konstnär och designer. En framgång har ju varit att komma med i Swedish Fashion Talents, det har redan börjat ge ringar på vattnet.
Vilka material föredrar du att arbeta i? Har du gett dig på något material som varit helt omöjligt att göra smycken av?
– Jag älskar material överlag! Det är ofta ett visst material eller en textur som drar igång hela min inspirationsprocess. Jag känner mig ofta ganska begränsad när jag skissar tvådimensionellt. Det är först när jag får smutsa ner händerna som det verkligen händer saker. Mitt arbetssätt ser då ut lite som att lägga pussel. Med olika material och former bygger jag konstruktioner som jag fotograferar där jag sedan tar bort eller lägger till delar. Fotar igen, går tillbaka och så vidare och gör om tills jag hittar något som känns rätt. Det är därför svårt att säga vilket material jag föredrar, det finns så många fina! Men kanske att stenar av olika sak är en favorit och då inte slipade ädelstenar utan råa stenar och kristall. Jag hittar också mycket inspiration på byggvaruhus. Då handlar det ofta om en kombination av material och form.
Dina smycken är ganska dyra, hur många timmars hantverk ligger bakom de mer avancerade smyckena? Är det tiden i anspråk som kostar, eller materialet – eller både- och?
– När det gäller mina Atelier-smycken så ligger de ganska högt i pris. Anledningen är en kombination av tid, material men också upplaga. Just dessa smycken görs i en upplaga av 5. De blir därför mer som couture- eller konstobjekt. Tiden det tar att göra dem kan variera mycket från tre timmar och uppåt.
Gör du alla smycken själv i en verkstad eller har du andra som formger åt dig också?
– Än så länge sker all tillverkning av mig själv. När det gäller Atelier-serien kommer detta alltid att vara en viktig aspekt, men när det gäller mina övriga kollektioner håller jag på att lägga ut en del tillverkning.
Hur ser den typiska kunden av ett Malin Henningsson-smycke ut?
– Svårt att säga. Till min förvåning har jag upptäckt att mina smycken uppskattas av en väldigt bred grupp; unga som gamla, män som kvinnor.
Hur ser din framtidsdröm ut för märket?
– Planen är att växa, så småningom med egna butiker och framförallt att expandera utomlands, där marknaden finns. Jag kommer dock alltid att hålla fast vid mina kärnvärden som innefattar hantverket och småskalighet/autenticitet.
Kan du beskriva dina smycken med tre ord?
– Arkitektonisk, material, detaljer.
Vilka kända personer skulle du helst se bära din design?
– Det vore coolt om Robyn eller Beyoncé bar mina smycken!
Av Charlotta Flinkenberg
