Adidas fyller 60 år

Till vänster: Adi Dassler. Till höger: Adidas by Stella McCartney.

Till vänster: Adi Dassler 1949. Till höger: Adidas by Stella McCartney 2005.

Idag, den 18 augusti 2009, är det exakt 60 år sedan Adi Dassler registrerade sitt företag Adi Dassler adidas Schuhfabrik i Tyskland. Föga kunde han då ana att adidas 60 år senare skulle vara ett av världens mest välkända och framgångsrika varumärken.

Inför födelsedagen firar adidas Originals med sin största varumärkeskampanj någonsin: “60 Years of Soles and Stripes”. Kampanjen väver samman musik, mode och sport i ett enda stort houseparty. Se reklamfilmen här!

Förutom skor tillverkar adidas numera både sport- och modekläder, och kända designers har hjälpt till att lyfta märket till en helt ny nivå.

Y3, A/W 2009/2010.

Y3, A/W 2009.

2002 inledde adidas ett samarbete med den japanska designern Yohji Yamamoto. Under det nya varumärket Y3 utvecklas framtidens sportmode för de mest kräsna och modemedvetna.

adidas by Stella McCartney, S/S 2009.

adidas by Stella McCartney, S/S 2009.

2005 introducerades adidas by Stella McCartney. Stellas kollektioner för addias innehåller träningskläder med hög modegrad – funktion kombinerat med stil. Till skillnad från många liknande designsamarbeten är detta fortlöpande med två nya kollektioner per år, för bland annat löpning, gym, tennis, skidåkning och golf.

Av: Rose-Marie Söderlund Foto: Antoni Ruiz Aragó, All Over Press