American Eagles dotterbolag Aerie beslutade 2014 att sluta retuschera sina modeller i kampanjer för att utmana rådande modellideal. Det visade sig vara ett genidrag eftersom bikini- och klädmärket ökade sin försäljning med hela 20 procent under 2015.
Kolla in: Fyra plus size-modeller att hålla koll på under 2016
– Vi kände att tjejer i dag är mer självständiga och starkare än någonsin. Vi bara visste att kampanjen skulle gå hem hos den nya generationen, förklarar företagets talesperson, Jennifer Foyle, för Business Insider.
– Vi hoppas att ArieReals tillväxt och framgång samt vårt budskap om positiv kroppsyn ska inspirera modeindustrin och utmana normer och blir mer inkluderande framöver, fortsätter hon.
Under första kvartalet av 2016 ska företagets försäljning ha ökat med 32 procent jämfört med föregående år, skriver Reuters – vilket är en dubblering av vad analytiker hade trott.
Läs även:
Lindex plockar bort plus size-storlekar ur sortimentet
Kolla in River Islands fantastiska plus size-kollektion till våren 2016
Svenska Top Model gör comeback med bara plus size-modeller
Foto: Aerie