Daniel Adams-Ray från Snook har tagit fram en futuristisk provhytt

Daniel Adams-Ray har i sitt examensarbete på Berghs School of Communication tagit fram världens första upplevelsebaserade provhytt där kunden själv får möjlighet att uppleva olika miljöer och världar långt ifrån den traditionella butiksmiljön. Adams-Ray är också aktuell med sin egen klädkollektion Lagom och som ena halvan av den prisbelönade hip-hopduon Snook.

Provhyttskonceptet går tekniskt ut på att bakgrundsprojektioner bildar olika miljöer som triggar och inspirerar upp levelsen när kunden ska prova kläder. I en vanlig provhytt så är det speglar och starka lampor som fyller utrymmet och en obehagskänsla kan lätt smyga sig på. Men det är även i provhytten som köpbeslutet tas och är avgörande för om kunden ska gå vidare med plagget till kassan eller inte.

– Jag har med projektet Provhytten velat förvandla en för många traumatisk upp levelse till något häftigt och suggestivt. Miljön i Provhytten ska vara ett personligt val som avdramatiserar de kritiska ögonblick som köpbesluten utgör, säger Daniel Adams-Ray.

De optiska illusionerna som Provhytten skapar är sprungna ur olika sammanhang som ”vardag”, ”fest”, ”ledighet”. Det är kring dessa element och tillfällen som kunden oftast ser sig själv och sina plagg. Om kunden då står i en miljö där plaggen är tänkta att användas i så blir upp levelsen mycket starkare och vägen mellan känsla och handling kortare.

Slututställningen pågår 28 – 31 maj på Sveavägen 31 i Stockholm.

Daniel Adams-Ray.
Daniel Adams-Ray.