Guldknappen 2016 – de blev årets vinnare på galan

För 35:e året i rad delar Damernas värld ut priset Guldknappen. Guldknappen 2016 fick sällskap av priserna Guldknappen Accessoar 2016 samt det nya priset Knappnålen.

Guldknappen är ett modepris som varje år delas ut av Damernas värld. På Guldknappen 2016 presenterades nya priset Knappnålen för första gången, ett pris som har som syfte att fånga upp och uppmärksamma unga, svenska modeföretag. Kvällens pris delades ut på Grand Hôtel i Stockholm.

Guldknappen 2016 – Stand, Nellie Kamras


Juryns motivering: ”Med hantverket i fokus har Nellie Kamras på kort tid introducerat sin lika klassiska som nutida skinn- och pälskollektion och skapat det perfekta komplementet i varje kvinnas basgarderob. Med elegans och känsla för den moderna kvinnans behov förvaltar Stand ett hantverk som gått i arv i generationer och för det in i framtiden.”

Guldknappen Accessoar 2016, Cornelia Webb


Stort grattis till priset, Cornelia. Hur känns det?

– Tack, det känns jättebra, säger Cornelia till Baaam.

Berätta hur allt började för dig

– Jag började göra smycken mest för mitt egna kreativa utlopps skull, jag ville pusha gränserna för vad ett smycke förväntades vara. När jag började visa i Paris 2009 så förstod jag att det fanns en marknad och en kund för mina allra största smycken, och då bestämde jag mig för att inte gå tillbaka till läkarstudierna.

Beskriv ditt hantverk med tre ord

– Organiskt, minimalistiskt och väldigt ”hands on”.

Vad i din personlighet syns i designen?

– Det är nog många delar som lyser igenom. Min fascination för kroppen, min spirituella sida och min uttröttande men drivande egenskap av att aldrig vara nöjd – att alltid vilja ge och göra mer.

Knappnålen 2016, LXLS


Grattis till priset killar, hur känns det?

– Det känns superhäftigt att få sådant fint erkännande i form av Knappnåle. Att ett smålitet märke som någon som Martina Bonnier uppmärksammar gör att man fortsätter kämpa.

Fanns en tanke om att ni skulle kunna vinna?

– Inte riktigt. Priset är som sagt helt nytt i sin kategori så vi blev tagna på sängen.

Berätta om LXLS, hur föddes det?

– Vi ville skapa ett ”movement” inom affordable luxury segmentet i form av skinn- och mockajackor som håller över tid och som inte dör trendmässigt efter säsongerna. Våra plagg ska hålla kvalitets- och trendmässigt i tio år eller mer.

Karriärmässigt – ups and downs?

– Vi är för ungt bolag för att ha haft ups n downs men självfallet har vi dagar då det känts tufft men med ett sånt här pris så stärks självkänslan.

Vad kan vi förvänta oss av LXLS härnäst?

– Vi satsar på att komma ut i butiker och de som nappat på vår produkt är internationella high end-butiker med märken som Alexander Wang och Rick Owens. Det passar oss utmärkt att vara det billigare