H&M går in med fler miljoner i Ivyrevel

Tidigare i år stod det klart att H&M gick in med 20 miljoner kronor i Kenza Zouitens Ivyrevel. Nu går kedjan in med ännu mer pengar.

Det var i april som Baaam kunde avslöja att H&M gått in i Kenza Zouitens klädmärke Ivyrevel. Senare stod det klart att kedjan hade betalt hela 20 miljoner kronor för 20 procent av företaget, som då värderades till 100 miljoner kronor.

Kenza Zouiten gör succé med Ivyrevel.
Kenza Zouiten gör succé med Ivyrevel.

Nu avslöjar Di Digital att H&M går in med ytterligare fem miljoner i Ivyrevel genom en konvertibel, vilket är detsamma som ett lån som kan omvandlas till aktier längre fram i tiden. Vad pengarna ska användas till är dock oklart.

Trots att H&M går in med fler miljoner i Ivyrevel ska märket inte bli en del av kedjan.

”De använder våra leverantörer och vi hjälper dem att placera ordrar, för att säkerställa att det görs i enlighet med våra högt ställda krav. Men i övrigt är det ett helt fristående bolag med fristående verksamhet, vars produkter inte kommer att säljas av H&M, sade Björn Magnusson, ansvarig för H&M-koncernens investmentverksamhet, till Breakit i en tidigare intervju.

Ivyrevel omsatte 7,3 miljoner kronor under föra året med ett rörelseresultat på minus 5,1 miljoner kronor. Kenza själv drar in över 400 000 kronor på sin blogg och Instagram genom reklamintäkter.

Läs även:
Hon designar Kenzas brudklännig – och så ska den se ut
Kenza avslöjar allt om förlovningsringen och bröllopet
Experten: Så mycket kostade Kenzas förlovningsring

Foto: Pressbild, IBL