H&M är nästa modeaktör att ta ställning för HBTQ-rörelsen

H&M släpper sin allra första Pride-kollektion – tjuvkika här

H&M är nästa modeaktör att ta ställning för HBTQ-rörelsen. Inför Pride 2018 släpper de en kollektion för att hylla kärleken.

H&M är nästa modeaktör att ta ställning för HBTQ-rörelsen

Av: Johanna Bengtsson

Lagom till pride-firandet runt om i Sverige och världen släpper H&M en kollektion för att hylla kärleken. Det är första gången som klädkedjan gör en hel sammanhängande kollektion för att stötta HBTQ-personer.

Tio procent av kollektionens intäkter kommer att gå till United Nations Human Rights Office kampanj Free Equal, som i sin tur stöttar rörelsen.

Kollektionen kommer att innehålla t-shirts, crop tops, tank tops, jeans-shorts, hoodies och kepsar i härliga pastellfärger och med tryck som: equal, love och pride.

– H&M tror på allas lika värde. Vi hoppas att människor kan använda kollektionen för att visa sin tro på allas rätt att älska vem de vill, säger Andreas Lowenstam, chefdesigner för H&M:s herrkollektion, i ett uttalande till WWD.com.

I samband med lanseringen av kollektionen görs också en kampanj tillsammans med Out Magazine, där flera influencers medverkar.

Kollektionen släpps i butik och online den 31 maj.

Här kan du redan nu se en tjuvkik på kollektionen:

Keps, pride out loud.
Keps, pride out loud.
Strumpor, pride out loud.
Strumpor, pride out loud.
Magväska, pride out loud.
Magväska, pride out loud.
Tröja, pride out loud.
Tröja, pride out loud.
Hoodie, pride out loud.
Hoodie, pride out loud.
Byxa, pride out loud.
Byxa, pride out loud.
T-shirt, pride out loud.
T-shirt, pride out loud.
T-shirt, pride out loud.
T-shirt, pride out loud.
Några av de influencers som medverkar i kampanjen Pride out loud.
Några av de influencers som medverkar i kampanjen Pride out loud.

Källa: Glamour.com ,TeenVogue.com och WWD.com.

Artikeln publicerades först på FRIDA.

Foto: H&M