
Kakan om Monki-reklamen: "Fantastisk kampanj för alla... utom för tjocka"
Klädkedjan Monkis nya kampanj vill vara inkluderande och accepterande med oretuscherade bilder. Men kampanjen slår fel när plaggen inte finns i större storlekar än large, det menar Kakan Hermansson i ett blogginlägg.
Läs mer: River Island lanserar kläder i plus size-storlekar
Inför våren och sommaren 2017 lanserar Monki två kampanjer med badkläder och underkläder. Kampanjerna går under namnen ”Good vibes only — Pretty honest for SS17 #nofilter” och bilderna är helt oretuscherade. Målet med kampanjen är att få tjejer att tycka om sig själva genom ett avslappnat, ärligt och naturligt koncept, skriver Monki i en pressrelease.
Men underkläderna och badkläderna går bara upp i storlek large, något som Kakan Hermansson kritiserar i ett blogginlägg under rubriken ”Monki gör ny fantastisk kampanj för alla… utom för tjocka”. Hon menar att Monkis ord om acceptans och inkluderande klingar falsk när många tjejer behöver kläder i större storlekar.
”Vi ska välkomnas in i en kampanj som ska inkludera, krossa normer och känslan vi ska gungas in i är att vi alla har en kropp som kan vara normen. Men bara dom med storlekar upp till Large. Det är inte speciellt inkluderande. Jag har inte haft på mig bad eller underkläder i storlek Large sen I don’t know, 7an typ”, skriver hon och fortsätter:
”HUR SVÅRT ÄR DET ATT GÖRA BAD OCH UNDERKLÄDER I STORLEK XL OCH STÖRRE? Det är pinsamt att utge sig för att vara radikal och missa det uppenbara, utge sig för att vilja ändra på normer och sen ändå va så sjukt normativ.”
Så här svarar Monki på kritiken i ett uttalande:
”Att inte retuschera modellerna i vårens bad- och underklädskampanj är ett nytt steg i ett pågående arbete för att stärka tjejer, vilket har varit en del av Monki sedan starten för 10 år sedan. Att ligga i framkant inom dessa områden kräver ständig självrannsakan och vi arbetar hela tiden för att utvecklas och bli bättre. Frågan om size range är en av sakerna som vi vill förbättra. Idag har vi en size range som spänner upp till L.
Vi har en siluett och en passform som passar många, men vi är också lyhörda för det faktum att våra kunder har framfört önskemål om utökade storlekar. I samband med vårt 10-årsjubileum i höstas tog vi beslutet att utöka med XL på större delen av sortimentet. Det kommer börja säljas med start hösten 2017.”
Läs även:
Efter Audi-kritiken – här är kändisarna som backar Kakan
Monki tar ställning för kvinnor i ny viktig kampanj
Här får alla kläder herr- och damstorlekar – vill utmana könsnormer
Foto: Monki, IBL