
Svenska Moderådet har i samarbete med Peugeot nominerat tolv begåvade designtalanger inom modevärlden till utmärkelsen Swedish Fashion Talents. Men vad har egentligen mode och bilar gemensamt? Baaam, som är exklusiv medieaktör till modeaktiviteten #12daysofFashion, tog ett snack med Maria Lantz på Peugeot.
Varför väljer ni att gå in i detta samarbete?
– Vi ser verkligen fram emot att kunna hjälpa till och lyfta fram unga, svenska designers. I samarbetet med Moderådet kommer vi att göra flera spännande och inspirerande aktiviteter där de 12 utvalda talangerna får möjligheten att visa upp sig själva och sin design. På vår mikrosajt mode.peugeot.se kan du lära känna de olika modemärkena med intervjuer och filmer.
Vad finns det för likheter mellan bildesign och modedesign? Tänker ni mycket på en kvinnlig publik då ni formger vissa bilmodeller?
– Under de senaste åren har bildesign blivit allt mer uttrycksfull. Vi märker att det blir allt viktigare att kunna göra individuella val och sätta en personlig prägel på sin bil. Att välja klädsel och göra sin bil mer personlig är väldigt uppskattat av våra kvinnliga kunder. Vi kommer därför att lansera en liten bil i augusti, 108:an, med sju olika designteman och många olika utsmyckningar – helt framtagen för att passa vår kvinnliga publik. Peugeot är faktiskt det bilmärke som har flest kvinnliga bilköpare av alla märken.
Vi hämtar mycket inspiration från de internationella modescenernas catwalk och naturen. Till de senaste konceptbilarna har de till exempel använt läckert hajskinnsinspirerat tyg på karossen och konstruerat en instrumentpanel av återvunnet tidningspapper. Både miljövänligt och snyggt. Precis som inom mode så blir hållbarhet allt mer centralt.


Trots de senaste årens designinnovation på bilars konstruktion och chassi samt funktioner, så är både interiör och exteriör fortfarande ganska konservativa på bilar generellt. Det finns ju exempelvis inte spännande mönster som tillval för lack eller sammetsklädsel eller annat spännande i materialväg/färgväg. Kommer detta att ändras i framtiden tror du?
– Bildesignen spretar en hel del för tillfället, där vissa bilmärken är tråkigt konservativa medan andra överdesignar. Vi strävar efter att använda oss av rena, enkla linjer som skapar en elegant och strömlinjeformad helhet för att ge ett tidlöst uttryck. För att kunna tillgodose kvinnors önskemål har vi många kvinnliga designers. Vi tror att kvinnor uppskattar vacker design och läckra sofistikerade detaljer i spännande materialval. Just nu håller vi också på att rensa bort traditionella knappar och reglage och istället samla de viktigaste funktionerna i en pekskärm (touch screen). I kommande modellen 108 kommer dessutom innehållet i din Smartphone att speglas i något som vi kallar ”Mirror Link”, som vi utvecklat tillsammans med Apple. En perfekt kombination av teknik och innovativ design. Trenden går helt klart mot fler valmöjligheter och lekfullhet.
Hur har ni hittat de 12 talangerna som tävlar om titeln Swedish Fashion Talents?
– I september är det en ansökningsperiod då designers kan skicka in sina bidrag, om man har ett modemärke som gör dam- eller herrmode eller accessoarer. Det brukar komma in otroligt många duktiga och spännande bidrag så urvalsprocessen är stenhård. En extremt kunnig jury med välkända modeprofiler väljer ut vilka 12 bidrag som får vara med i årets Swedish Fashion Talents. I år består juryn av bland andra Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M, Robert Nordberg, frilansstylist och modechef Plaza Magazine, Anna Nortenius, grundare Tjallamalla och Göran Sundberg, lektor i modedesign på Beckmans Designhögskola.
Vilka är kriterierna när ni letar efter vinnaren? Kommer de att få olika uppgifter i utslagsmoment, eller hur bedömer ni vem som vinner?
– Det är en tuff uppgift att hitta en vinnare bland de här 12 bidragen kan jag säga. Juryn kommer att bedöma bidragen på en bred skala och tar hänsyn till alltifrån konstnärlighet, personlighet bakom märket till formspråk och koncept. Det är inget utslagsmoment som ingår, utan kriterierna är att modemärket ska ha hög modegrad och hålla hög kvalitet på design och produkt. Varumärket ska alltså hålla vad det lovar och representera svensk design.
Hur skulle du beskriva din egen klädstil?
– Less is more. Jag gillar stilrena kläder i läckra materialval, som jag gärna kryddar med olika accessoarer. Har alltid dragits till djurmönstrade detaljer och även hjärtan, både när det gäller kläder och
heminredning.
Av Charlotta Flinkenberg
