Michelle da Silva H&M

Michelle da Silva: ”Så landade jag mitt drömjobb i modebranschen”

Michelle da Silva jobbar som showroom assistant på H&M. För Baaam berättar hon om hur landade jobbet och ger bästa tipsen till dig som vill arbeta i modebranschen.

Michelle da Silva skulle bli dansare. Det fanns länge inga andra alternativ. Men efter att ha följt med på olika turnéer märkte hon att tiden i kostymförrådet var mycket roligare än att stå på scen.

Där väcktes idéen om att arbeta med mode och sedan dess har hon jobbat som stylist, projektledare för modeinriktade event samt som chefredaktör för ett digitalt magasin. Idag är hon showroom assistant på ett av Sveriges mest välkända varumärken – Hennes & Mauritz.

Baaam tog en pratstund med Michelle om vägen till drömjobbet.


Beskriv en vanlig dag på jobbet

– Dagarna ser helt olika ut beroende på vilken tidsperiod vi befinner oss i. Just den här veckan har mina dagar kretsat mycket kring ett stort event vi ska ha om några veckor. Idag har jag suttit i möte med produktionsbyrån vi använder oss utav och diskuterat alltifrån hur uppbyggnaden ska se ut, till catering och gästlista. Jag har också presenterat kommande kollektioner för en i branschen betydelsefull redaktör och haft ett möte med en skådespelare som plockat höstnyheter. Vissa dagar jobbar jag mer fysiskt med att bygga om vårt showroom, hantera lån och returer, packar upp nya varor och så vidare. Andra dagar är väldigt administrativa där jag skriver rapporter, följer upp allt vi gjort och räknar resultat. Högt och lågt med andra ord – det är det som gör det så kul!

Michelle da Silva H&M

Vad har du haft för jobb tidigare?

– Jobbkarriärren började tidigt på olika caféer och butiker och tog sedan fart i att jag skaffade mig en utbildning inom mode och försökte ta mig fram i branschen. Jag startade, utan att riktigt veta nästa steg, mitt eget företag och krigade mig fram i modebranschen för att få tag på jobb. Det ledde till slut till att jag fick frilansuppdrag som stylist för både företag och tidningar, konsultade som projektledare för modeinriktade projekt på olika eventbyråer och blev även chefredaktör för ett online-magasin och bloggportal.

Vad har du för utbildning?

– Jag har pluggat både det ena och det andra. Det började med modevetenskap på Stockholms Universitet, sedan en kort vända reklam-och PR på samma universitet. Därefter gick jag en stylistutbildning som inspirerade mig att starta eget företag som stylist. Jag har också gått en yrkesutbildning på två år som ”Internationell inköpare”. Jag som person är väldigt hungrig på att lära mig nya saker och varje utbildning har därför öppnat upp helt nya dörrar. Det har därför varit ett bra sätt för mig att komma loss när jag känt att jag fastnat lite i den personliga utvecklingen.


Frilanslivet som stylist var kul, men också slitsamt och efter fem år bestämde sig Michelle för att hitta ett mer långsiktigt jobb inom mode.

– Drömjobbet var att jobba på ett PR-kontor med inriktning showroom då jag just besökt många showroom under min frilanskarriär. Ett jobb i showroom prickade in alla mina krav på ett jobb och just H&M showroom var, för mig, det ultimata stället att jobba på.

Michelle da Silva stylist

Michelle visste dock att det svenska varumärket ofta rekryterar internt och att det skulle bli svårt att få jobb på PR-avdelningen, då det heller inte är så stor rotation bland rollerna där.

– Jag knåpade ihop en ”masterplan” och tänkte att bästa vägen in var via inköpsavdelningen då det rekryterades flest personer dit. Jag sökte dit säkert femton gånger och fick lika många nej. Efter att ha krigat mig igenom en inköpsutbildning samtidigt som jag jobbade tvåhundra procent fick jag äntligen ett ”ja” och inväntade där att öppningen skulle komma på PR-avdelningen. Två år tog det och planen fungerade.


Vad är det bästa respektive mest utmanande med ditt jobb?

– Det bästa OCH mest utmanande är att man måste vara superflexibel. Medielandskapet ändras snabbt och sättet du jobbade på förra månaden funkar inte alltid månaden efter. Det är tvära kast och det gäller att ständigt hålla sig uppdaterad och nyfiken på att hänga med i värld som ständigt rullar på i raketfart. Men, jag älskar förändringar och det är just det som gör att jag trivs så bra.

Känner du dig pressad att hänga med i trender hela tiden på grund av jobbet?

– Inte alls, det kommer naturligt. Jag tycker inte man behöver vara hundra procent insatt och följa allt slaviskt. Det som behövs är ett genuint intresse för omvärlden och vart den är på väg och då faller sig allt naturligt. Det handlar inte bara om trender utan också vad andra företag gör, vilka influencers som är aktuella och vilka samhällsfrågor som är omdebatterade och viktiga. Men gällande trender så tror jag att jag bidrar mycket på mitt jobb, precis som alla andra gör, genom att ha mitt eget sätt att se på mode och tender. Jag utgår alltid utifrån mig själv.


Michelles tre tips till dig som vill jobba i modebranschen

1. Tro på dig själv och vägra ta nej som ett svar. Ge inte upp! Du är grym och kommer att lyckas bara du visualiserar målet och pratar om det med alla du träffar. Var dig själv i alla lägen och var hundraprocent stolt över alla egenheter du har och bjud på dem.

2. Det finns inga traditionella vägar att gå, du kan skapa din egen väg. Jag, till exempel, ville så gärna vara en del av modevärlden att jag sydde en kjol av kaffefilter och staplade in på modeveckan med självsäkerhet och hävdade att jag var från ”Fashion and Design Institute of Amsterdam”. Och jag lyckades! Jag kom in, tog tillfället i akt och pratade med ALLA jag kunde om vad jag kunde erbjuda dem (som säkert tyckte att jag var helt galen).

3. Slutligen: Var alltid snäll och generös mot alla, pusha folk som vill åt samma håll, var ödmjuk för andras kunskaper och tillåt dig att bli lärd av andra – man vet aldrig när du kan behöva deras hjälp framåt.

Läs mer:
Amanda gick från praktikant till vd på ett år – här är hennes bästa karriärtips
Ny lista: 8 svenska affärskvinnor som gör superkarriär utomlands
Henrietta: ”Jag är trött på framgångsrika människor som går upp 05.00”

Mer från oss på Baaam: