8 mars uppmärksammas på olika håll, även i modebranschen.

Modemärken som uppmärksammar internationella kvinnodagen 2020
Internationella kvinnodagen uppmärksammas på olika håll varje år, även i modebranschen. Här är några av modeaktörernas initiativ inför 8 mars 2020.
8 mars uppmärksammas på olika håll, även i modebranschen.
& Other stories släpper posters
I samband med internationella kvinnodagen har & Other Stories valt att samarbeta med nio fotografer världen över, vilket har resulterat i kampanjen Her image, her story. Fotograferna har vänt kameran mot sig själva för att gestalta sitt autentiska jag, med förhoppning att inspirera andra att göra samma sak och äga sin egen berättelse. Samtliga självporträtt kommer finnas tillgängliga som posters och säljas i butik och online. Priset för en poster är 250 kronor och försäljningen går oavkortat gå till organisationen Care.

Ellos gör kollektion med Astrid Wilson
Inför internationella kvinnodagen har Ellos teamat upp med illustratören Astrid Wilson och tillsammans har de tagit fram en färgstark kollektion med ett unikt print signerat konstnären. Kollektionen består av en t-shirt, en sweatshirt, en poster och en tygväska och kommer säljas mellan den 26 februari och 8 mars. Överskottet från försäljningen kommer att skänkas till organisationen Kvinna till Kvinna. Läs mer här.

Bik Bok lanserar kampanjen Her work
Bik bok lanserade i februari kampanjen Herself, som lyfter nio olika kvinnor som inspirerar på olika sätt. Del två av initiativet, Her work, sammanfaller med internationella kvinnodagen 2020 där modekedjan samarbetar med organisationen Plan. Bik bok har tagit fram hoodies med olika prints och vinsten för tröjorna går till Plans projekt Girls right to education. Kollektionen släpps på Bik bok den 6 mars.

Gina tricot arrangerar välgörenhetsevent i Stockholm
Dagen före internationella kvinnodagen, lördagen den 7 mars, bjuder Gina tricot in till ett välgörenhetsevent i butiken på Götgatan 30 i Stockholm. Eventet, som pågår mellan klockan 13:00-16:00, arrangeras tillsammans med UN Women Sverige och 20 procent av försäljningen under eventet går oavkortat till organisationens arbete. Du kommer också kunna swisha en gåva. Artisterna Peg Parnevik och Janice är på plats för att uppträda och klädkedjan utlovar även andra aktiviteter och överraskningar. Det finns bland annat möjlighet att göra nagelbehandling, få håret stylat och bli sminkad.

Net-a-porter släpper t-shirts
Net-a-porter har ingått samarbete med tjugo olika varumärken och kvinnliga designers för att ta fram en exklusiv kollektion med t-shirts. På listan av designers ser vi bland annat Stella McCartney, Isabel Marant, Rotate, Ganni och Cecilie Bahnsen och varje t-shirt återspeglar skaparens egen tolkning av kvinnlig styrka. Samtliga intäkter för försäljningen kommer gå till Women for women internationals arbete för att hjälpa kvinnor som lever i krigförande länder att återuppbygga sina liv. Se och shoppa kollektionen här.

By Malene Birger och Swedish Stockings teamar upp
Inför internationella kvinnodagen har By Malene Birger och Swedish Stockings tillsammans tagit fram ett par strumpbyxor. Strumpbyxorna, som kommer i limiterad upplaga, är svarta och täckta av ett mönster skapat av konstnären Alexandra Karpilovski. Delar av intäkterna från det dansksvenska samarbetet kommer att gå till organisationen Women for Women International UK, som arbetar för att stötta kvinnor i konfliktområden runt om i världen. Strumpbyxorna kostar 499 kronor och kommer finnas tillgängliga online på By Malene Birger och Swedish Stockings från och med den 4 mars.

Odd Molly startar auktion
Med anledning av internationella kvinnodagen har Odd Molly valt att auktionera ut två unika outfits specialgjorda för artistsystrarna Neneh Cherry och Titiyo. Vem som helst kan buda på plaggen och intäkterna från auktionen går oavkortat till organisationen Kvinna till Kvinna som arbetar för kvinnors rättigheter världen över. Auktionen sker på Odd Mollys Instagramkonto och pågår under tre dagar med start den 8 mars.

Edblad i samarbete med Plan International
Edblads välgörenhetsprojekt Helping Hand inleder varje år ett nytt samarbete med en ideell organisation för att uppmärksamma kvinno- och miljöfrågor. I år har de teamat upp med Plan International och släpper halsbandet Believe in her inför internationella kvinnodagen. Halsbandet går att köpa här. Det kostar 399 och för varje sålt smycke går 50 kronor till Plans arbete för att långsiktigt säkra flickors frihet och rättigheter.

LÄS MER:
Därför uppmärksammas internationella kvinnodagen
Be a lady they said – feministiska klippet alla borde se
Här är 15 feministiska framsteg i världen 2019