14 saker du minns om du spelade The Sims

Det klassiska spelet The Sims fyller 20 år! Minns du också hur du ockuperade familjedatorn i flera timmar för att bygga hus och dränka simmar? Här kommer en ordentlig nostalgikick.

Hårfärg, kläder och stjärntecken – det var viktigt att din första sim blev perfekt. Detsamma gällde huset familjen skulle flytta in i och ja… Hela kvarteret. Räck upp handen om du också lade betydligt mer tid på att inreda hus och designa simmar än att faktiskt spela spelet.

Minns du de långsamma laddningsskärmarna i The Sims?

Så fort du skulle byta grannskap, familj eller låta din sim åka till en allmän tomt dök den blå skärmen upp. Ofta innebar det flera minuters väntan, då du stirrade dig blind på alla konstiga meddelanden som rullade längst ned.

Det plinkande pianot och de glada slingorna som gick om och om igen. Dadada, dadada, dadadadadada doh doh doh… Och du var fast i Sims-bubblan! Den malande musiken bidrog till känslan av marionettdockor. Frågan är om det var du eller spelet som höll i trådarna?

Ditt spelande nådde en helt ny nivå när du först upptäckte Motherlode, koden som direkt gav dig 50 000 simdaler. Vips kunde du köpa allt du ville! Kanske var det då byggandet tog allt fokus från spelandet?

När du sedan hittade andra koder, kanske boolProp testingcheatsenabled true, förändrades allt. Du hade överlistat spelet. Plötsligt kunde du dra upp simarnas behovsmätare och använda alla möjliga kläder och frisyrer. Nu kunde de göra roliga saker – istället för att springa och kissa hela tiden! 

Ha myspys med 20 olika simar, bli en rockstjärna eller dejta 50 olika simar på samma gång. Det går ju att ifrågasätta simarnas ambitioner och livsmål.

Om din sim ville bli befordrad på jobbet var det viktigt att öva upp sina olika egenskaper. Men visst tyckte du också att det var skrattretande när hen höll tal på simska i flera timmar framför spegeln? Allt för att öva upp sin karisma.

Visst köpte du också ett teleskop och tvingade din sim att speja på stjärnorna i flera timmar? Inte nödvändigtvis för att du var intresserad av rymden, utan för att det (om du spelade i kvarteret Uddaholm) kunde dyka upp ett ufo! Din sim blev kidnappad, försvann i några dagar och kom tillbaka gravid. Tre dagar senare föddes en liten grön bebis.

Och spökena! Som dök upp om du hade en gravsten eller urna på din tomt, ofta för att retfullt skrämma de levande simarna. Det ryktades också om varulvar och vampyrer, men var det någon som listade ut hur man förvandlade sin sim till en?

För att din sim skulle kunna träffa en livspartner och skaffa barn var dejtandet avgörande! Och hur spännande var det inte att gå på en första dejt? Du fick slita hårt för att både din sim och den andra simen skulle trivas och ha det trevligt. Snabbt gick relationen från ”visa uppskattning” och ”kittla” till ”hångel” och ”myspys”. BINGO!

Att simarna var aningen tröga och lata är ingen nyhet. Men de försökte sitt bästa, okej? Antagligen var det du som var otålig, men vissa saker hade du all rätt att störa dig på. Som hur dåliga de var på att laga mat! Så fort spisen användes så började det brinna?? Tricket var att ha en brandvarnare PRECIS ovanför, så kom brandbilen direkt.

Ett annat irritationsmoment var när barnen var ”för uttråkade för att plugga” eller rentav missade skolan. Högarna med läxor växte i takt med att de bortskämda snorungarna bara ville spela TV-spel. Till slut kom socialtanten i sin blåa bil och hämtade dem (The Sims 2). Eller så blev de skickade till militärskola och kom aldrig tillbaka (The Sims).

Kanske var det just på grund av dessa saker som du ofta utsatte dina simar för… Tortyr? Ja, det låter hårt – men att radera stegen efter att din sim hoppat i poolen, eller att stänga in simen i ett brinnande rum och ta bort dörren. Det är både tortyr och mord! Och vi alla är skyldiga till att drunkningsolyckor toppade listan över dödsorsaker i Sims-världen.

Flög du också ur datorstolen varje gång en inbrottstjuv dök upp? Inte nog med att det var på natten, den där läskiga musiken satte ju skräck i vem som helst. Om du hade ett inbrottslarm kom polisen direkt och tjuven sprang antingen iväg eller åkte fast. Oavsett vilket så blev det alltid ett rökigt moln av slagsmål först.

En timme i The Sims var en minut i verkligheten. Hur tidsödande hade det inte varit om det inte gick att snabbspola timmarna tredubbelt? Ändå kunde det ha förödande konsekvenser! Som när du sprang på toa medan din sim sov, men glömde att ställa tillbaka tiden… När du kom tillbaka hade din sim försovit sig och blivit av med jobbet. Allt var ditt fel.

Var kanske den vanligaste frasen i mellanstadiet. Och det var viktigt att ni gick hem till just dig! För när ni hade tagit er hem från skolan, bakat kladdkaka och bänkat er framför datorn uppstod en obehaglig maktsituation. The Sims var inte ett multiplayer-spel och denna oskrivna regel var lag: den man var hemma hos fick alltid sköta tangentbordet och musen medan den andra snällt fick sitta bredvid.

Om du var extra nördig fanns det ett forum där du kunde möta andra likasinnade! De flesta använde sajten för ladda ned egna skins, möbler eller skriva dagböcker. Det sistnämnda var en slags miniblogg, där folk laddade upp bilder och berättade historier om sina simar. Vanligast var legacys, som baserades på en svår utmaning – att spela på samma familj i TIO generationer. Användarna Hanna.Webster, GamerGrl och Gnubäbis toppade listorna!

Och antagligen dina föräldrars uppgivenhet. Studentliv, Djurliv och Jorden runt. Prylpaket med H&M-kläder och IKEA-möbler. EA Games hade oss lindade runt sitt lillfinger.

Läs mer:
16 datorspel du spelade om du var barn på 90-talet
Omg! Nu finns Baby Yoda i The Sims 4
Internet fyller 30 år – minns du dessa tio nostalgisajter?

Mer nöjesinnehåll från oss på Baaam: