biancas mensfilm

Bianca Ingrossos mensfilm med Deodoc fälls av Reklamombudsmannen

”En nedvärderande bild av kvinnor” är Reklamombudsmannens dom mot Bianca Ingrossos samarbete med Deodoc mensskydd. Efter vårens hatstorm fälls nu den kritiserade videon.
1:33

Efter reklamen: Bianca Ingrosso: ”Varumärkena tjänar mest på oss”

(1:33)

I början på mars kom reklamfilmen där Bianca Ingrosso agerar ansiktet utåt åt menscykelns fyra olika stadier; under mens, efter mens, ägglossning och PMS. Det gör hon genom kroppsspråk, mimik och styling. Kritiken lät inte vänta på sig då många menade att influencern glamoriserade och sexualiserade upplevelsen av att ha mens.

”Sexig. Opåverkad. Sensuell. Inte ord de flesta använder för att beskriva sin menscykel”, skrev fotografen Felicia Sörensen i ett uppmärksammat inlägg på Instagram där hon uppmanade sina följare att anmäla reklamen till Reklamombudsmannen (RO).

Nu har totalt fyra anmälningar behandlats och RO:s dom fallit.

Så fungerar Reklamombudsmannen

Reklamombudsmannen är en stiftelse som fungerar som näringslivets självreglering. Den prövar anmäld kommersiell reklam riktad mot den svenska marknaden enligt Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation. De domar som stiftelsen utfärdar fungerar som vägledare för reklambranschen.

Det går att anmäla reklam på olika grunder så som att den är vilseledande, diskriminerande eller sexistisk. I fallet Bianca Ingrosso är det företaget Deodoc som nu fått smäll på fingrarna vad gäller könsdiskriminering och sexism.

Läs också: Bianca Ingrosso påhoppad av främmande kvinna – bröt ihop på gatan

Reklamombudsmannen fällning av Deodoc

I sitt beslut att fälla Deodocs reklamfilm med Bianca Ingrosso skriver RO:

”Nämnden finner att reklamen framställer kvinnan som styrd av menstruationscykeln gällande humör och agerande. Reklamen framställer härigenom kvinnor i en stereotyp könsroll och kan anses förmedla en nedvärderande bild av kvinnor i allmänhet. Reklamen strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler”.

Beslutet är undertecknat ordförande Kajsa Bergkvist och tio ledamöter, hälften kvinnor och hälften män. Beslutet är enhälligt, står att läsa.

Därför ifrågasätts RO:s motivering

I beslutet har företaget Deodoc fått chans att uttala sig. De håller inte med om att filmen sexualiserar menscykeln, eller att den, så som anmälarna menar, är utformad för att tillfredsställa män. Deodoc uppger att reklamen är skapad av och för kvinnor i utbildande syfte.

Efter att domen fallit har även andra röster höjts mot grunderna på vilka RO agerat. Amanda Ålenus, grundare av Annonsrådet, skriver på Instagram:

”Kvinnor som har mens påverkas ju faktiskt av sin menscykel, vissa i större utsträckning än andra. Och att låtsas som att det inte är så gynnar ingen (…) Om man som annonsör eller producent av en reklamfilm ska agera efter denna fällning kommer man ju välja att bort att prata om menscykeln och hur den påverkar den som har mens. Men sexualiseringen, som inte tas upp i fällningen, den kan man fortsätta med”.

Stödet till Bianca Ingrosso efter hatstormen

När kritiken var som starkast mot reklamsamarbetet gick Bianca Ingrosso ut och bad om att få slippa bli taggad i elaka inlägg.

”Kan ni snälla sluta tagga mig i era storys där ni skriver vidriga meningar om mig (…) Och om det är mina tårar som krävs för att det ska ta slut så…”, skrev hon i ett klipp där hon var märkbart ledsen.

Fans, vänner och familj gick ut och visade sitt öppna stöd till Bianca. Dåvarande exet, nu mer Biancas pojkvän, Phillipe Cohen skrev bland annat på Instagram:

”Mobbning gör alltid lika ont, oavsett om det är i person eller bakom en skärm. Sluta va så jävla elaka”.

Bianca Ingrosso har i skrivande stund inte kommenterat RO:s beslut att fälla Deodocs reklam.

Foto: Youtube, TT

Källa: Reklamombudsmannen

Relaterade artiklar

Isabella Löwengrip fälls av Reklamombudsmannen – igen

Därför vägrar Bianca Ingrosso ändra reklamen efter fällningen

Bianca Ingrossos mensvideo – detta har hänt