Salim och Leya och Leya skriker i hiss

Stor intervju: Evin Ahmad om nya Netflixserien Snabba cash

Den 7 april har serien Snabba cash premiär på Netflix. Nu är det en ny tid, en ny kriminalitet – och en kvinnlig huvudrollsinnehavare. Vi fick ett snack med Evin Ahmad om serien, kvinnoroller, klassklyftor och samhällsstrukturer.
1:38

Efter reklamen: Evin Ahmad: "Vi är inte vana att se kvinnor ifrågasätta de högsta hönsen"

(1:38)

Den sex avsnitt långa rebooten utspelar sig i Stockholm tio år efter händelserna i filmtrilogin – och det är en brutal värld som speglas.

Då var det stekaren JW:s jakt på pengar som stod i fokus. Den här gången kretsar storyn kring den ensamstående mamman Leya som bor i orten och jobbar på en pizzeria, men parallellt jobbar hon stenhårt på att nå framgång – och pengar – med sitt startup-bolag. Genom sin svärbror har hon också, motvilliga, kopplingar till den undre världen. Kontrasterna mellan de olika miljöerna kunde inte vara större.

Leya leker med sin son

Mamma, affärskvinna, och insugen i den undre världen.

Parallellt med Leya får vi följa Salim och hans gäng, och det är en rå tillvaro. Inte helt otippat möts deras vägar och saker och ting spårar ur, milt uttryckt.

Det handlar nya serien Snabba cash på Netflix om

”Jakten på status och pengar är starkare än någonsin och Leya är fast besluten att lyckas – oavsett pris. Den entreprenörsdrivna eliten och den kriminella världen har blivit allt mer brutal, kaotisk och skoningslös. När dessa två världar korsas sätts lojalitet, vänskap och affärsrelationer på prov där alla drivs av samma sak – snabba cash.” beskriver Netflix själva serien.

Salim i Snabba cash spelad av Alexander Abdallah

Alexander Abdallah gör rollen som Salim.

Evin Ahmad om rollen som Leya

Som Salim gör Alexander Abdallah sin första stora roll inför svenska folket, medan vi känner igen Evin ifrån bland annat Störst av allt och som den hetlevrade Carmen i Vår tid är nu. Vi möts över en Zoom-intervju.

Berätta mer om Leya – vem är hon?

– Leya är väldigt präglad av traumat att ha förlorat sin man i en skjutning, vilket skapat en sorts PTSD. Hon vill egentligen inte vara en del av den här världen, och har också en son, som hon inser riskerar att bli en del av den. Därför vill hon lämna förorten, nog egentligen hela sin identitet, och bli någon helt annan. Hon tror att pengarna på något sätt är svaret. Leya vill bygga sitt imperium, men är hela tiden i klorna på en massa män. Hon vill slå sig fri och bygga en unicorn!

På vilka sätt liknar Leya dig?

– Vi är båda väldigt drivna personer – vi vill saker. Men jag är mycket mer försiktig och konflikträdd än vad Leya är. Jag är också själv uppvuxen i en förort och har gjort en klassresa, in i kulturetablissemanget, och jag tycker verkligen om att få röra mig i två olika världar och träffa så mycket olika människor.

Hur mycket i serien känner du själv igen från din egen uppväxt?

– Jag känner igenom språket, miljön och jargongen, men jag har själv aldrig varit nära den här typen av kriminalitet.

”Jag tror inte att hon skulle ha beskrivits så om hon var en man”

Det är ovanligt att en kvinna har huvudrollen i en serie som utspelar sig i den här miljön, och framförallt att en kvinna porträtteras på det sätt som Leya gör. Hur tänker du kring det?

– Det handlar ju inte bara om att sätta en kvinna i centrum, utan vad man sedan gör av henne. Vad får hon egentligen plats att göra, hur väljer vi att porträttera henne?

– Många journalister beskriver Leya som väldigt hård. Men jag tror inte att hon skulle ha beskrivits så om hon var en man. Vi är inte vana att se en kvinna ifrågasätta på det sätt som män göra hela tiden i olika typer av karaktärer. Leya för mig är en överlevare och vi försökte att inte skapa ett offer av henne. Även om hon är ett offer i en samhällsstruktur så är det viktigt att se henne fortsätta kämpa. Hon är en mamma, hon har inte tid att stanna och reflektera och känna in.

Leya på affärsmöte

När Leya plötsligt får napp hos en stor investerare förändras allt.

”Vad hade Leya gjort? Leya hade inte tagit den här skiten”.

Vad har du lärt dig av Leya?

– Ibland kan jag tänka ”Vad hade Leya gjort? Leya hade inte tagit den här skiten”. Förut pratade jag om en inre Zlatan, nu kan jag tänka ”Vad hade Leya gjort” istället. Leya säger vad hon vill ha och hon skäms inte för det. Kvinnor säger annars inte så ofta vad de vill ha rakt ut, utan de lindar in det.

Vad hoppas du att Leya kan bidra till att förändra?

– Det finns ju studier på att endast en procent av riskkapitalet går till kvinnor, vilket är fruktansvärt. Förhoppningsvis kan Leya inspirera till att det här förändras – och att fler kvinnor vågar ta för sig mer.

– Du är typ den första som har ställt den här typen av frågor! Ingen annan har sett potentialen i henne.

Du har ju själv skrivit boken En dag ska jag bygga ett slott av pengar, om klasskillnader och att inte riktigt passa in någonstans. Är det en slump att du gör rollen som Leya, eller har det ett samband?

– Egentligen är det nog mest en slump, men jag har faktiskt fått höra att min bok har varit med som inspiration i ett tidigt stadie av manuset.

Vilka skildringar saknar du själv av klass inom kulturen i Sverige i dag?

– Den senaste tiden tycket jag faktiskt att det har varit ganska nice skildringar. I nya SVT-serien Snöänglar får man exempelvis följa en familj i en typ av lägre klass och det tyckte jag var väldigt fint gestaltat, och spännande och bra! Annars saknar jag nog främst just den här typen av kvinnoporträtt. Kvinnor i huvudroller som får vara subjekt och inte objekt.

Vad har du för relation till den förra versionen av Snabba cash?

– Jag har inte läst böckerna, men jag har sett alla filmerna. Jag slogs verkligen av Daniel Espinosas regi, det kändes så nytt. Jag hade inte sett de här karaktärerna, den här världen, den här kulturen, eller hört andra språk på det här sättet i en svensk film innan. Och skådespeleriet och sättet som det är filmat på kändes så äkta och autentiskt.

Ravy och hans gäng i Snabba cash

Ravy, t.v är ortens knarkkung – och Leyas svåger.

Snabba cash idag handlar om unga människor”

Serien skildrar samtiden på ett oerhört naket och brutalt sätt – en samtid som förändrats väldigt mycket sedan de förra filmerna. Vad skulle du säga är den största skillnaden mellan serien och filmerna?

– Filmerna om JW handlade om hans navigering mellan överklassen och en undre krets som var mer av maffiastruktur. Snabba cash idag handlar mer om unga människor. De som blir rika är yngre, och det finns barn som dör av det här våldet i Sverige. Saker och ting har blivit hårdare. Klassklyftorna har ju också ökat så det är inte konstigt, där finns tydliga samband.

Hur påverkades du av att göra den här rollen?

– Jag påverkades en hel del. Leya befinner sig ju i en konstant stress och det sätter sig i kroppen. Jag kunde liksom aldrig slappna av under inspelningstiden. En gång fick jag till och med ta en betablockerare för att komma ner i varv, pulsen var så hög. Det är svårt för kroppen att förstå vad som är på riktigt och inte.

Leya skriker i spegeln..

Pressen från de olika världarna tar ut sin rätt.

Utöver jobbet då? Vad gör du när du är ledig?

– Jag är en person som måste vara väldigt mycket ensam för att hämta energi. Jag älskar att vara själv och hålla på och fixa och dona. Lyssna på en podd, promenera och analysera.

Om du inte hade varit skådis? Vad hade du gjort då?

– Jag hade varit kriminolog, försvarsadvokat eller filosof. Eller kanske psykolog. Nej, försvarsadvokat. Jag är intresserad av människor, och så har jag någon slags dragning till trauman.

Foto: Netflix

Relaterade artiklar

9 riktigt bra serier att titta på våren 2021

Så blir nya serien Snabba Cash – kolla in trailern