Läs mer: Efter kritikstormen – nu drar Pepsi tillbaka reklamen med Kendall Jenner
De senaste dagarna har Dove fått ta emot kritik för en rasistisk reklam. Reklamen, som visades på Facebook, föreställer en svart kvinna med en brun t-shirt som förvandlas till en vit kvinna med en vit t-shirt efter att ha använt företagets duschtvål. Tittaren får intrycket att vithet på något sätt är ”renare” eller mer hygieniskt, något som minst sagt är problematiskt.
Läs mer: Pepsi var inte först – här är tre andra gånger reklamvärlden har fuckat upp
Dove har senare bett om ursäkt för och dragit tillbaka reklamen. I uttalanden på Twitter och Facebook skriver företaget att de ”missade målet att representera rasifierade kvinnor på ett eftertänksamt sätt”.
Marissa Solan, en talesperson för Dove, menar att reklamen ”var tänkt att förmedla att Dove Body Wash är till för alla kvinnor och en hyllning av mångfald. Men gjorde fel, vilket resulterade i att vi förolämpade många personer”, skriver New York Times. Men många kritiker är inte nöjda med ursäkten och poängterar att det här inte är första gången som företaget har skapat stötande reklamer. Andra har även påpekat tvålreklamers rasistiska historik.
Oh no you didn't #dove 2 pic.twitter.com/rYkRsDzNmy
— Nancy Jouwe (@NancyJouwe) October 8, 2017
the racist dove ad is a continuation of a long history of racist soap advertising pic.twitter.com/nO7iDT7dxH
— /kaw·reɪdʒ/ (@kawrage) October 8, 2017
Foto: IBL