Läs mer: Någon sa ”hora” – men vad bråkar egentligen Camilla Läckberg och Little Jinder om?
I dagarna släppte läskföretaget Pepsi en reklamfilm med modellen och kändisen Kendall Jenner. Och det dröjde inte länge innan företaget fick kritik.
I reklamen är Kendall mitt i en modeplåtning när hon plötsligt störs av demonstranter. Människor bär skyltar med ord som ”peace” och ”love”. Kendall blir nyfiken, sliter av sig peruken, gnuggar bort läppstiftet och ansluter sig till demonstranterna. Hon marscherar rätt upp till en polis i blockaden och räcker honom en Pepsi. Hon ler. Han ler. Alla demonstranter jublar.
Kritiker menar att reklamen framställer protester som något nytt och trendigt snarare än något nödvändigt. Reklamen anspelar också på ett ikoniskt foto taget under Black Lives Matter-protester i Baton Rouge där en ung kvinna närmar sig två poliser – och senare blev gripen.
Let's put this into perspective. #PEPSI pic.twitter.com/2xmVGlIQ3p
— Black Girl Beautiful (@blckgirlbeauty) April 4, 2017
Pepsi har anklagats för att vara tondöva inför problem som polisbrutalitet och den politiska oron i världen. Martin Luther Kings dotter Bernice King är en av många som har visat på det absurda i Pepsireklamen.
If only Daddy would have known about the power of #Pepsi. pic.twitter.com/FA6JPrY72V
— Be A King (@BerniceKing) April 5, 2017
På onsdagen tog företaget bort reklamen från sin Youtube-sida. I ett uttalande ber de nu om ursäkt för den:
”Pepsi försökte förmedla ett globalt budskap om sammanhållning, fred och förståelse. Det är uppenbart att vi har gjort ett snedsteg och vi ber om ursäkt. Syftet var inte att bagatellisera några allvarliga problem. Vi tar bort innehållet och pausar fortsatt spridning. Vi ber också om ursäkt för att ha satt Kendall Jenner i den här positionen”.
Kendall själv har ännu inte kommenterat kritiken riktad mot reklamen eller Pepsis beslut att dra tillbaka den.
Du kan se reklamen i klippet nedan:
Foto: Pepsi/IBL