Kampanjen är igång över hela världen och i måndags sattes Calvin Kleins senaste underklädesreklam upp även i Sverige, med modellen och realitystjärnan Kendall Jenner i spetsen. Men reklamen har mötts av hård kritik och har redan anmälts sex gånger till Reklamombudsmannen för att vara könsdiskriminerande.
”Det är inte underkläderna eller nakenheten i sig som är problemet. Det finns tusentals sätt att ta en bild, och det leder till tusentals olika saker. Problemet med den här typen av reklam är alltså inte VAD den visar, utan HUR den visar det. Kvinnornas kroppar, poser och ansiktsuttryck gör att de är sexualiserade” skriver Nina Åkestam i Metro, reklamforskare och före detta copywriter, om sexistiska kampanjer i allmänhet.
”Okej, men vad är då problemet med det? Om du är vuxen man: antagligen inget särskilt. Forskning visar att män som ser stereotypa kvinnobilder i reklam går vidare med sina liv ungefär som vanligt. Unga män brukar få en tillfällig dip i självförtroendet och känna sig missnöjda med sina kroppar”, fortsätter Nina i sin krönika.
”Är du kvinna, däremot, är risken stor att din hjärna helt omedvetet gör något som kallas stereotypaktivering: du blir påmind om att du är kvinna, och att som kvinna förväntas du vara smal, snygg och sexig. Det är idealet. Och även om du själv egentligen inte håller med om det, riskerar du att reducera dig själv till en stereotyp. Du blir helt enkelt påmind om vad du, som kvinna, borde vara bra och dålig på, och börjar agera därefter.”
Vad tycker du om reklamkampanjen?
Foto: Calvin Klein