Läsarkrönika Baaam

Lina Nilsson är trött på hälsohetsen: ”Träning löser inte allt”

Lina Nilsson skriver en läsarkrönika om faran med dagens hälso- och träningshets. Träning är bra för oss, vi vet, men bara till en viss gräns, menar hon. "Följ inte alla studier, dieter eller träningsscheman slaviskt om du märker att det stressar dig eller att du faktiskt gör det av helt fel anledningar, oavsett vad experterna säger."

Ätstörningar, kroppshets och människors negativa relation till både mat och sina egna kroppar blir mer och mer uppmärksammat för varje dag. Ofta får vi till och med lära oss om det redan i skolan och mycket bygger på att främja träning och motion. Under en period var det en vältränad kropp som blev det nya smala – och eftersom träning är så himla nyttigt och hälsosamt är det ju ingenting att bli upprörd över. Eller?


Absolut, träning är bra på väldigt många sätt och jag tror att de flesta har koll på fördelarna som kommer med en aktiv livsstil och regelbunden motion. Men det är hela tiden dubbelt. Å ena sidan pratas det allt mer öppet om psykisk ohälsa i form av ätstörningar och hur samhället måste ta sitt ansvar för att motverka och hjälpa detta. Å andra sidan ska man träna som en elitidrottare för att motverka ångest och ”bli sitt bästa jag”. Som om dessa två inte riktigt har med varandra att göra.

Träning gör rent kemiskt att du mår bättre, det säger jag inte emot. Det jag menar är att det är betydligt mer komplicerat än så för vissa av oss. 2017 var det drygt 190 000 människor som drabbades av någon form av ätstörning, bara i Sverige. Många typer av ätstörningar är idag starkt kopplade till träning och en ohälsosam träningshets. Fixering vid en hälsosam livsstil och extrem ångest vid minsta ”felsteg” vad gäller kost och träning har blivit vardag för fler och fler. För vissa har det till och med lett till ortorexi.

Ortorexi är fortfarande ett ganska nytt och okänt begrepp, och en stor anledning till det kan vara att det i de flesta fall inte är någonting som du blir diagnostiserad med på samma sätt som till exempel anorexi eller bulimi, men det är inte mindre allvarligt och farligt för det. Vid ortorexi blir träning någonting otroligt destruktivt och en aktivitet som endast kopplas till ångest. Träningen får dig inte längre att må bättre och när de tankarna börjat snurra spelar det ingen roll om du redan tränar fem gånger i veckan och gör allt som alla hälsotidningar säger åt dig att göra. Du kommer aldrig att känna dig nöjd och fullt ut kunna njuta av känslan i kroppen efter ett träningspass ändå. Och den typen av ångest går faktiskt inte att bota med träning. Såklart. Och de som till sist bestämt sig för att få hjälp kan till och med åläggas med ett träningsförbud, just för att träningen skadat dem både fysiskt och psykiskt. Det är viktigt att tänka på. Träning löser inte allt.


Ändå är det som Anders Hansen säger i sitt väldigt uppmärksammade sommarprat såklart sant – motion och rörelse är centralt för alla människor och vårt välmående. Men det har vi väl hört tillräckligt om nu? Alla fungerar inte likadant och alla skulle gynnas av att tänka en gång extra på är vad just sin hjärna och sin kropp behöver och mår bra av. Följ inte alla studier, dieter eller träningsscheman slaviskt om du märker att det stressar dig eller att du faktiskt gör det av helt fel anledningar, oavsett vad experterna säger. Det sista vi vill är att träning blir ytterligare en ångestdrivande faktor där du ständigt ska prestera och sträva efter någonting som inte alltid går att uppnå. För att läsa en bra bok i soffan kan vara minst lika ångestdämpande som en springtur. Glöm aldrig det.


Källa: Stort mörkertal för ätstörningar – fler behöver hjälp tidigt, Läkartidningen, 13.

Foto: Privat

Läs fler läsarkrönikor här:

Elvira Lagerström Dyrssen: ”Tanken på alla gånger jag dolt min kropp svider i hjärtat”
Joanna Górecka: ”Det är dags att döda både horan och madonnan”