För lite mer än ett år sedan lade modebloggaren Sarah Chiwaya, som står bakom bloggen Curvily, upp en bild på Instagram föreställande en trendig skinnkjol. När hennes följare frågade om kjolen fanns i större storlekar svarade hon kort, ”Tyvärr inte, #plussizeplease”.
Sedan dess har hennes kommentar lett till en stor kampanj på nätet och kvinnor som drar en storlek större hoppas kunna öppna ögonen hos klädjättarna för att erbjuda en större variation storlekar framöver. Sarahs personliga mål är att få en reaktion från olika designers.
– Samma stund jag skrev #plussizeplease började jag brainstorma om hur jag skulle kunna lyckas nå ut till designers och märken direkt, säger hon till Buzzfeed.
Sarah är samtidigt väl medveten om att klädföretagens mål är att tjäna pengar och har därför valt att ta fram siffror för att ytterligare understryka vikten i hennes kampanj.
– Över 60% amerikanska kvinnor har storlek 44 och uppåt, men bara 17% av de kläder som finns på marknaden säljs i de storlekarna. Det är löjligt, skriver hon i bloggen.

Foto: Curvily