
Monki tar ställning för kvinnor i ny viktig kampanj
Bryta tabun kring mens, hylla mångfald och att alla ska få älska vem de vill är exempel på ställningstaganden som Monki gör i ny kampanj som lyfter kvinnor.
Monki har funnits i tio år och klädkedjan har valt att fira sitt jubileum genom att ta ställning för jämställdhet och hylla kvinnor. I en ny kampanj lyfter de nu tio problem som kvinnor tvingas tackla år 2016.
Missa inte! Amy Schumers svar på Emmygalan får oss att älska henne ännu mer
”We believe in equality. But not that the world has achieved it yet. Så time to say it loud and say it proud”, skriver Monki själva om kampanjen som nu hyllas på nätet.

Kampanjen frontas av kvinnor som på olika sätt är med och kämpar för en mer jämlik värld. Bland annat den feministiska bloggaren Flora Wiström, den kroppspositiva fashionistan Danielle Vanier och Kiran Gandhi som uppmärksammades när hon sprang London maraton utan tampong, för att uppmuntra alla kvinnor att vara stolta över sin mens.

De tio ämnena som lyfts är att avfärda tabun kring mens, att uppmuntra kvinnor att lära känna sin kropp och sexualitet genom onani, att ta bort den negativa stämpeln från termen ”drama queen”, att lyfta systerskapet och hylla mångfalden, att våga gå sin egen väg, att du ska få älska vem du vill, att unga kvinnor kan lika bra som män, att motverka näthat samt att kvinnor ska kunna vara stolta över sig själva.
Så viktiga ställningstaganden, tycker vi! Se hela kampanjen här.
Läs mer
Se klädmärket som visar samma outfit på olika kroppar
Den kurviga trenden är här (äntligen!)
Lotta Schelin: ”Varför pratar vi inte om mens?”
Bildkälla Monki