Nathalie Mark skriver krönika i Baaam om Gillette.

Nathalie Mark om omtalade Gillette-reklamen: ”Vi måste få hylla företag som vill göra rätt”

Baaams Nathalie Mark har sett Gillettes nya reklamfilm. ”Vi måste kunna erkänna att detta är ett enormt framsteg”.

I söndags lade rakhyvelsföretaget Gillette ut en reklamfilm – och på bara ett par dagar har den fått nära 10 miljoner visningar. Och när man ser den är det tydligt att något hänt.

I filmen, som går under namnet ”We Believe”, tar företaget avstamp i diskussionerna kring #metoo och det som kommit att benämnas som toxisk maskulinitet. Filmen inleds med frasen ”Is this the best a man can get? Is it?”, en blinkning till deras slogan ”The best a man can get” som fyller 30 år i dag. Under den dryga en och en halv minut reklamen pågår tas frågor som rör den traditionella mansrollen upp och män ses ifrågasätta stereotyper och stoppa sexuella trakasserier.


Filmen har, föga förvånande, fått högljudd kritik från män på Youtube som menar att problemet inte är män utan moraliserande, håriga feminister och att män inte längre får vara män. Från annat håll får reklamen också kritik för att företaget utnyttjar en rörelse för att kränga produkter.

”So you’re telling me if I shave my beard with your products I won’t be a sexist pig anymore?”, kommenterar en under videon.


Kan vi bara stanna upp lite här.

Det är klart det finns problem när kapitalistiska storföretag försöker vända kappan efter åsiktsvinden för att bibehålla sin försäljning, men ibland måste vi tillåtas att okritiskt hylla saker också. Vi måste kunna erkänna att det är ett enormt framsteg när ett företag så kopplat till själva essensen av maskulinitet faktiskt tar ett steg tillbaka, inser sina misstag och tänker om. Är det för att de vill sälja rakhyvlar? Ja, såklart. Betyder det per automatik att det är fel att göra så? Nej. För vad är alternativet? Att backa bandet till 1950-talets rökande machomän igen? Nej, tack.

Allt som gör att vårt samhälle rör sig framåt måste få utrymme att hyllas utan att direkt problematiseras. Vi måste kunna tänka två tankar samtidigt och faktiskt glädjas åt att företag gör om och gör rätt.

Så vad kände jag själv när jag såg reklamen? Jag blev rörd. För jag tror verkligen att detta är ett steg mot att mina framtida barn kommer att få växa upp i en värld som är lite bättre, lite snällare och tillåter dem att vara sig själva lite mer än vad min värld tillåtit mig. Och det, om något, är värt att hylla.


Se filmen här:

Läs mer:

Eva Röse tar kampen för feminismen varje dag: ”Vi är en armé av systrar”
Amanda Oxell: ”Reklam skapas oftast för den som ska titta på kvinnans kropp”
Den här rakhyvelsreklamen visar kvinnor som faktiskt har kroppshår