
Nathalie Mark: Rodebjer hyllar rumpan – med jeans för folk utan kurvor
Baaams Nathalie Mark har tröttnat på modeindustrins innehållslösa hyllande av kroppsformer. ”Sluta hylla kroppen – samtidigt som ni gör kläder för människor utan kurvor”, skriver hon.
Jag vet inte hur många gånger jag har stått i ett omklädningsrum och med all min kraft försökt få på mig ett par jeans. Svetten har pärlat sig i pannan och runnit längs ryggen medan jag i panik försökt få upp dem över låren. Jag vet heller inte hur många gånger jag gett upp, lämnat jeansen utanför och gått hem – trots att jag verkligen behövt ett par byxor.
Så, varför har jag dessa problem?
Jo, för att jag, liksom många andra kvinnor, föddes med höfter och rumpa.
Ända sedan stuprörstrenden såg dagens ljus i början av 00-talet har jeansföretagen skapat jeans för kvinnor med rak kroppsform. Vilket är suveränt för de kvinnor som har en sådan kropp – men ärligt talat, har inte väldigt många kvinnor höfter och rumpa? I min kompiskrets har det till och med blivit en grej att vi ringer varandra om vi hittar ett par jeans som passar en kurvig kropp. Och tro mig, det är verkligen inte ofta det händer.
Därför blev jag så glad när jag fick Rodebjers pressmeddelande med rubriken ”Rodebjer hyllar rumpan i ny jeanskollektion”. Äntligen, har modeföretagen förstått att vi finns, tänkte jag. Och inledningen av meddelandet lät lovande:
– Vi ville vi ta ett steg tillbaka från den androgyna passformen som varit i fokus på den skandinaviska denimscenen och istället lyfta kvinnor runtom i världen genom att lansera denim som en hyllning av rumpan, skriver de.
Men på bilderna återfinns ingen kurvig modell – tvärtom syns bara samma smala, vita kropp som alltid. Och det framgår snart att de här jeansen inte alls ser ut att vara gjorda för oss kurviga.
Jeansen är helt utan stretch (dvs, antagligen helt omöjliga att få på sig) och när det därtill nämns att ”du kan behövs kämpa lite till en början” har jag redan börjat gnissla tänder.
– När jag växte upp avundades jag min äldre syster och hennes vänner som fick ha på sig supertighta jeans, utan stretch, så tighta att de behövde ligga ner när de knäppte dem. Med tiden formade sig jeansen efter kvinnan och de två blev ett. De bästa sakerna i livet sker inte på direkten, de kräver snarare att du kämpar lite, säger Carin Rodebjer i pressmeddelandet.
I mina öron låter det som att Rodebjer vill sälja ett par obekväma, stenhårda jeans för folk med rak kroppsform – men försöker förklä det till någon slags diffus, kroppspositiv kampanj. När ska företag förstå att när de hyllar kroppen samtidigt som de gör kläder för människor med en och samma kropp blir det inget annat än ihåligt? Det var ju inte länge sedan Monki som stod med byxorna nere och hyllade kroppen i sin underklädeskampanj samtidigt som de inte gjorde kläderna i storlekar över large.
Hör upp nu, modeföretag, för nu ska jag ge er ett tips. Om ni verkligen vill kapitalisera på alla med icke-normativa kroppar så borde ni på riktigt att börja göra kläder för de personerna. Förstår ni inte hur många vi är som verkligen vill spendera pengar på fina kläder men i dagsläget inte kan? Ni som bryr er så mycket om att tjäna pengar – ser ni inte att det finns pengar att tjäna här?
Nej, Rodebjer, kom tillbaka när ni på allvar gör kläder som fungerar på flera kroppar och jag lovar att vi kommer att ge er mer än skälig exponering. Tills dess sitter jag kvar i mitt enda par jeans och sliter dem med hälsan.